8 powodów, dla których warto zdecydować się na promocję w mediach społecznościowych

Promocja twórczości w Internecie to dziś obowiązkowy element budowania świadomości marki. Skuteczne połączenie narzędzi online i offline decyduje o sukcesie artysty. Aktywność w mediach społecznościowych nie służy jednak wyłącznie celom sprzedażowym, pozwala również gromadzić wokół siebie społeczność oraz zachęcać ją do interakcji.

Teoria 22

Czy jeżeli o wybranym artyście robi się głośno, zaczyna być rozpoznawalny w różnych kręgach, jego działalność zaś udostępniana dalej, to czy możemy być pewni, że zawsze mamy do czynienia z pozytywnym zjawiskiem? W myśl „Teorii 22”, opisanej w książce Bobby’ego Owsińskiego na temat promocji, ludzie są skłonni podzielić się pozytywnym doświadczeniem z trojgiem, maksymalnie pięciorgiem znajomych, podczas, gdy złe wiadomości odbijają się znacznie szerszym echem. Nieprzyjemne doświadczenie zostanie przekazane pięciu lub dziesięciu osobom, natomiast coś wysoce absurdalnego jest w stanie okrążyć nawet dwudziestu dwóch znajomych.

Mimo, że o wpadkę wizerunkową w Internecie nietrudno, zdecydowanie warto wypróbować ten kanał komunikacji, ponieważ potencjał promocji online jest nieporównywalny. Pięciu czy nawet dziesięciu znajomych, może przeistoczyć się w liczby liczone w setkach, a „teoria 22” nabierze zupełnie nowego rozmachu, dając dużą przewagę nad tradycyjnymi kanałami promocji.  Jakie są więc główne zalety promocji w social mediach?

 

Warto je wszystkie podsumować.

  1. Koszty ogólne. Pomijając poświęcony czas oraz późniejsze wydatki na produkcję, promocja w social mediach wiąże się z niewielkim lub całkowitym brakiem opłat, podczas gdy bariera cenowa tradycyjnych kanałów komunikacji dla młodych artystów jest często nie do pokonania.
  2. Kameralny kontakt. Tradycyjne media, których zasięg zwykle obejmuje setki tysięcy osób, uniemożliwiają nawiązanie niezobowiązującej i personalnej relacji z fanami, która na początku kariery jest niezwykle istotna. Portale społecznościowe to świetne miejsce, aby dzielić się elementami życia codziennego, zakulisowymi ciekawostkami i prywatnymi materiałami. W ten sposób można również pytać o opinię osoby, które bezpośrednio decydują o faktycznym statusie artysty.
  3. Określenie targetu. Spora część odbiorców, do których dociera reklama telewizyjna czy radiowa, nie jest zainteresowana treścią przekazu, co skutkuje jedynie stratą pieniędzy. Za pomocą social mediów łatwiej jest sprecyzować przekaz, a dzięki temu dotrzeć do ludzi, którzy podzielają konkretne zainteresowania, pasje i mogą stać się potencjalnymi adresatami twórczości artysty.
  4. Czas reakcji. W dobie smartfonów, gdy telefon z dostępem do sieci jest niezbędnym elementem każdej torebki, publikując treści online, cały czas można mieć rękę na pulsie. Szybkie odpowiedzi na bieżące pytania, udział w dyskusji, zamieszczanie postów czy reakcja na nagłe zmiany na rynku, to zdecydowane zalety promowania treści w social mediach.
  5. Miarodajność. Media społecznościowe stwarzają różnorodne narzędzia do oceny aktywności w sieci. Dostarczają dane pozwalające na szybką ewaluację, sprawniej niż np. ankiety przeprowadzane na podstawie reklamy w prasie. Przykładowo, przedział grupy docelowej, demografia potencjalnej publiczności, najpopularniejsze godziny przeglądania profilu, największe zainteresowanie konkretnym postem, czy tematem, to statystyki, które możemy poznać od ręki.
  6. Viral. Chociaż viral marketing (marketing wirusowy) jest dosyć nieprzewidywalny i nigdy do końca nie ma pewności, co spodoba się odbiorcom, każda tego typu promocja ma sporą szansę na szybki wzrost wykładniczy w stosunkowo krótkim okresie. Postać czy claim zawarty w spotach telewizyjnych lub radiowych naturalnie ma możliwość stania się efektywnym viralem, ale na to potrzeba znacznie więcej czasu.
  7. Współuczestnictwo. Portale społecznościowe pozwalają artystom na bezpośrednią interakcję z fanami, ale także między fanami, na wymianę aktualnych odczuć i komentarzy, czego nie można doświadczyć za pomocą tradycyjnych mediów.
  8. Brak barier. Social media umożliwiają komunikację i interakcję między ludźmi z zupełnie różnych zakątków świata. Prasa, radio czy telewizja są w większości ograniczone ze względu na polityczne granice i regiony. Nawet jeśli reklama całkiem nieźle radzi sobie na rodzimym rynku, nie ma większych szans na osiągnięcie sukcesu poza krajem (choć od tej reguły istnieją, oczywiście, pojedyncze wyjątki).
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.