Artysta w sieci – jak działać?

Internet oraz liczne portale społecznościowe, takie jak Facebook, są potężnym narzędziem pozwalającym na skuteczną promocję także początkujących artystów. Jednakże, nie można liczyć na to, że samo upublicznienie zdjęć własnej twórczości spowoduje, że prace znajdą odbiorców chętnych do ich zakupu. Aby zyskać oczekiwane efekty, należy być aktywnym i konsekwentnym w swoich działaniach na portalach społecznościowych. Pamiętać należy bowiem, że odbiorcy potrzebują powodów, dla których będą ponownie odwiedzać daną stronę. Istnieje jednak sporo wskazówek na temat tego, jak skutecznie przyciągać ich uwagę i zachęcać do nabywania dzieł.

artysta-w-sieci-%e2%88%92-jak-dzialack

  1. Należy usystematyzować podział swoich prac na odpowiednie galerie i uporządkować je według jednej z kategorii (dziedzina, temat, warsztat, cykl). Taki zabieg z pewnością każdemu ułatwi zapoznanie się ze specyfiką twórczości.

  2. Warto regularnie aktualizować swój profil, nie tylko umieszczając na nim zdjęcia najnowszych prac, ale również informacje o przedsięwzięciach w trakcie realizacji, aktualnych sukcesach. W ten sposób widzowie z łatwością mogą uświadomić sobie podejście artysty do własnej pracy oraz jego dynamiczność w tym zakresie.

  3. Aby móc nawiązać relację z publicznością należy udostępnić jej w całości wgląd do swojego internetowego profilu. W przypadku, kiedy głównym zamiarem jest dotarcie do jak największego grona odbiorców, ograniczenia polegające na określaniu poziomu interakcji z nimi, mijają się z celem.

  4. Warto uczynić swój profil nie tylko miejscem prezentacji własnej sztuki, ale i przestrzenią, gdzie można pokazywać widzom całość swojego artystycznego świata. Dobrym pomysłem jest zatem dzielenie się własnymi inspiracjami czy polecanie innym interesujących wydarzeń z życia kulturalnego. Każdy podobny wpis daje szansę na nawiązanie dialogu pomiędzy artystą i jego widzem.

  5. Istotne jest to, aby swój profil traktować jako ilustrowaną, ciągle uzupełnianą wypowiedź na temat własnych dokonań i ewolucji jako artysty. Wobec tego należy zadbać o jej spójną fabułę i narrację. Dobrym sposobem na to jest relacjonowanie swojej twórczej aktywności, wskazywanie na ostatnie wystawy oraz zakupy prac.

  6. Znacząca jest zawartość udostępnianych treści. Powinno się zwracać uwagę, aby wszystko, co jest pokazywane na stronie, kreowało spójny obraz artysty o konkretnych celach i jednolitej filozofii twórczej. Trzeba więc unikać przypadkowych treści, które mogłyby zaburzyć ten obraz.

  7. Na profilu o artyście wszystko powinno odnosić się do wytworów jego sztuki i działalności twórczej. Dlatego też, treści niezwiązane bezpośrednio z tematem, bądź dotyczące życia prywatnego lepiej publikować w miejscu w sieci, przeznaczonym wyłącznie dla przyjaciół.

  8. W dążeniu do promocji swojej sztuki za pośrednictwem Facebooka należy pamiętać o pewnych miernikach. Pozytywną reakcją na post jest „Like”, jeszcze lepszą jest komentarz. Jednak najbardziej wartościowy z punktu widzenia popularyzacji treści jest „Share”, ponieważ oznacza duże zaangażowanie odbiorcy w promocję danego artysty, dając mu jednocześnie możliwość docierania do nowej publiczności. Dlatego też, celem dla twórcy na Facebooku powinno być jak najwięcej kliknięć „Share”.

  9. Na własnym profilu społecznościowym warto stwarzać jak najwięcej sposobności do umożliwiania odbiorcom żywego uczestnictwa w życiu artystycznym twórcy. Dlatego też, podczas publikowania wpisów powinno się zachęcać widzów do dyskusji, zadawać im pytania i nalegać na odpowiedzi, ale także czasami prosić o rady. Im większe odbiorcy będą mieli poczucie zaangażowania w działalność twórczą autora, tym chętniej będą powracać na jego stronę.

  10. Każde nowo opublikowane dzieło należy opatrzyć 2-3 zdaniami komentarza. Taki zabieg pozwoli na dokładniejsze zrozumienie wizji artysty. Być może okaże się ona zbieżna z wyobrażeniem o sztuce danego odbiorcy?

  11. Przy upublicznianiu pracy warto zamieścić również zdjęcie prezentujące ją na wystawie wraz z informacją, kiedy i gdzie się ona odbywała. Tego typu zabieg z pewnością podniesie w oczach widza wartość zarówno tego konkretnego dzieła, jak i całej twórczości jego autora.

  12. Warto pokazywać ludziom coś więcej niż jedynie atrakcyjne wizualnie obrazy. Dlatego też tak ważne jest, aby poinformować widza, co się za nimi kryje, jaką intencją kierował się autor, tworząc je, do jakiej filozofii się odwoływał, z jakich nurtów artystycznych, epok lub twórców on czerpał inspirację. Dzięki temu, odbiorca przekona się, że oprócz wizualnej treści obrazu, prace artysty posiadają także istotną głębię metaforyczną.

  13. Trzeba uważać, aby nie przesadzić ze zbyt częstym publikowaniem nowych wpisów. Oczywiście regularna aktywność jest wskazana, jednak nierzadko zbyt wiele podawanych informacji może okazać się dla odbiorców dokuczliwe. Ponadto, racjonalne dzielenie się swoim artystycznym życiem pozwala łatwiej wyselekcjonować wartościowe treści i uniknąć tych niepotrzebnych.

  14. Przy publikacji dzieł na swoim profilu warto umieszczać przy nich ceny, aby widzowie nie zapominali, że istnieje możliwość ich zakupu. Bardzo niewiele artystów korzysta z takiej możliwości, tracąc tym samym potencjalnego nabywcę. Umieszczając własne prace bez określenia ich wartości, odbiorcy często są przekonani, iż autor nie zamierza ich sprzedawać.

  15. Jeśli artysta posiada własny konto na stronie ze sztuką na sprzedaż, powinien raz na jakiś czas publikować na swoim profilu na portalu społecznościowym link z przypomnieniem o możliwości zakupu jego sztuki. Takie odwołanie warto dodać także do zakładki z informacjami o sobie.

  16. Na wszystkie wiadomości i e-maile z propozycją kupna pracy należy odpowiadać natychmiast. Podobnie jak w przypadku każdego innego towaru, chęć nabycia sztuki jest impulsem. Jeśli twórca zbyt długo zwlekać będzie z odpowiedzią, ten impuls może wygasnąć.

  17. Portale takie jak Facebook stanowią świetny sposób na zwiększenie zainteresowania oficjalną stroną internetową artysty. Warto wobec tego dowiedzieć się, jak najskuteczniej umieszczać w postach i zdjęciach na swoim profilu społecznościowym odwołania do strony internetowej, aby stała się ona łatwo dostępna dla odbiorców. Radą w tej kwestii może służyć pomoc techniczna danej witryny.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.