Jak promować dziś kulturę? Konferencja Marketing w Kulturze

W dniach 20-21 kwietnia 2017 roku odbyła się w Gdańsku Konferencja Marketing w Kulturze. To druga edycja wydarzenia organizowanego przez gdański Instytut Kultury Miejskiej. Goszcząca w przestronnych wnętrzach Europejskiego Centrum Solidarności konferencja była okazją do spotkania – w jednym miejscu i czasie – przedstawicieli działów PR i marketingu instytucji kultury, stowarzyszeń, fundacji oraz dziennikarzy i osób odpowiedzialnych za promocję ze strony mediów. Była również pretekstem do omówienia najnowszych trendów w promocji kultury i najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzą się – i będą się mierzyć – podmioty zajmujące się komunikowaniem tego delikatnego sektora.

Media&Work, jako agencja specjalizująca się w obszarze komunikacji kultury i sztuki, uważnie przyglądała się wystąpieniom. W kolejnych wpisach postaramy się podsumować najciekawsze fragmenty dwudniowego, wyczerpującego, ale jakże interesującego i pełnego wartościowych prezentacji i studiów przypadku maratonu. Nowoczesny PR dla kultury to w końcu ciągłe reagowanie na wyzwania i nadążanie za zmieniającymi się trendami. Program konferencji podzielono na sześć głównych paneli oraz osobną część warsztatową.

Pierwszy dzień Konferencji Marketing w Kulturze

W czwartek, pierwszego dnia, uczestnicy mogli dowiedzieć się, jak wygląda promocja kultury w modelowym pod tym względem państwie, czyli w Szwecji. W tym skandynawskim kraju znakomicie, zwłaszcza na tle Polski, wypadają na przykład dane dotyczące poziomu czytelnictwa. Zainteresowanym zgłębieniem tematu polecamy wydaną przez Krytykę Polityczną, a redagowaną przez Katarzynę Tubylewicz i Agatę Diduszko-Zyglewską książkę Szwecja czyta. Polska czyta.

Na drugi panel złożyły się dwa wystąpienia: Jeszcze lepsza obsługa widza, odbiorcy, uczestnika, klienta oraz Czy zastąpią nas boty? Prelegenci zawodowo zajmują się nowymi technologiami i wdrażaniem ich w taki sposób, by rozszerzały pole komunikacji. Daniel Aduszkiewicz, który przygotował pierwszą wspomnianą prezentację, na co dzień jest częścią UXPin, polskiej firmy z branży User Experience, wyróżniającej się doskonałym kontaktem z klientami. Szymon Korytnicki jest z kolei autorem bota Mateusz Transporteusz, który informuje, po krótkiej rozmowie, o rozkładzie jazdy miejskiego przewoźnika. Takie przykładowe wykorzystanie Facebookowego Messengera – czyli zaaplikowanie w nim bota – już wkrótce może być kolejną popularną formą kontaktu i zdobywania informacji, np. o wydarzeniach kulturalnych czy repertuarze muzeum.

Mariusz Wróbel, Józefina Bartyzel, Marcel Andino-Velez (fot. Paweł Jóźwiak dla IKM)

„Po co patronaty medialne?” – takie wydawałoby się prowokacyjne pytanie widniało w temacie wystąpienia Izabeli Franckiewicz-Olczak z Biura Badań Społecznych Question Mark i Natalii Brylewskiej z Obserwatorium Kultury. Obie panie przeprowadziły badanie wśród przedstawicieli mediów i instytucji kultury, które miało za zadanie zobrazować obopólne – a nierzadko odmienne – wrażenia i oczekiwania z podjętej współpracy na polu uzgadniania patronatów medialnych. Wnioski z badania przeprowadzonego metodą ankietową były następnie przedmiotem dyskusji znakomitych praktyków komunikacji. W panelu moderowanym przez Mariusza Wróbla udział wzięli Józefina Bartyzel, odpowiedzialna za działania promocyjne Teatru Polonia i Och! Teatru, Marcel Andino-Velez z warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz zgromadzeni w fotelach Europejskiego Centrum Solidarności przedstawiciele instytucji kultury i mediów. Co interesujące, w kilku wypowiedziach powtórzyły się deklaracje albo planowanego odejścia od patronatów medialnych, albo rzeczywistego porzucenia już tej formy współpracy. Skąd takie zaskakujące stwierdzenia? O tym opowiemy w kolejnej notce, tymczasem przyjrzyjmy się jeszcze szybko wydarzeniom z drugiego dnia Konferencji Marketing w Kulturze zorganizowanej przez Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku.

Drugi dzień Konferencji Marketing w Kulturze

Znana badaczka trendów i ekspertka z dziedziny analityki marketingowej, Natalia Hatalska, przybliżyła słuchaczom trend lokalności w kulturze. Anna Kukla-Gryz z Uniwersytetu Warszawskiego zaprezentowała wyniki badania „Płać ile chcesz”, którego tematyka wpasowała się w nieodmienny od lat problem sektora kultury, jakim jest jego niedofinansowanie. Zilustrowała przy tym, jaki wpływ na promocję ma ograniczony budżet instytucji kultury oraz, co może mniej oczywiste, jak w gruncie rzeczy ustanawia stosunek podległości instytucji kultury względem mediów, które coraz częściej wymagają od biedniejących teatrów czy muzeów zapłaty za publikację informacji o wydarzeniu.

Tego negatywnego, utrudniającego komunikację kultury zjawiska nie należy jednak rozpatrywać w oderwaniu od globalnego trendu, czyli słabnącej finansowej i kadrowej sytuacji samych mediów. Szczegółowe doświadczenia w tym względzie opisywały Aleksandra Czapla-Oslislo z Teatru Śląskiego i Kamila Janaszkiewicz z wrocławskiego Narodowego Forum Muzyki.

Mirosław Filiciak na Konferencji Marketing w Kulturze (fot. Paweł Jóźwiak dla IKM)

Ostatni akcent rozszczepiono na trzy inspirujące wypowiedzi dotyczące młodych odbiorców kultury i ich pomysłów na nowomedialne autoprezentacje, konsumowanie kultury i komunikowanie się z otoczeniem. Bogatych w istotną i przydatną wiedzę wykładów udzielili dr hab. Mirosław Filiciak, Anna Rzeźnik i Bartłomiej Brach oraz Anna Maria Szutowicz. Prelegenci zastanawiali się m.in. nad tym, w jaki sposób przekonać młodych do uczestnictwa w kulturze – są w końcu jej przyszłymi i obecnymi odbiorcami – i jak się z nimi skomunikować, by osiągnąć zadowalające efekty.

Niemal wszystkie wystąpienia i prezentacje można zobaczyć na kanale Instytutu Kultury Miejskiej w serwisie YouTube. Zachęcamy do obejrzenia wybranych – albo wszystkich – paneli. To prawdziwa skarbnica wiedzy o dobrych i postulowanych praktykach w nowoczesnym komunikowaniu kulturą!

0 komentarzy

Odpowiedz

Chcesz wziąć udział w dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *