jak wypromować muzykę

Jak wypromować muzykę?

W samym serwisie Spotify zarejestrowanych jest ponad 2 mln artystów, którzy każdego dnia zabiegają o uwagę słuchaczy na międzynarodowym rynku fonograficznym. Wedle statystyk mają na to mniej niż 5 sekund, gdyż tyle w przybliżeniu wynosi czas, jaki przeciętny odbiorca poświęca na weryfikację twórcy przed odsłuchaniem jego utworów. Uwagę przykuwają okładki płyt, rekomendacje, recenzje i wiele innych czynników wypracowanych na drodze skutecznego audiomarketingu. Jakie media i nowoczesne technologie warto wykorzystać do promocji muzyki i jakie ograniczenia się z tym wiążą?

Talent to nie wszystko

audio marketing, jak wypromowac muzykeArtysta, który pragnie zaistnieć na rynku muzycznym – pozyskać ogólnopolską lub międzynarodową publiczność – musi sprostać wielu wyzwaniom związanym z promocją koncertów, płyt i wreszcie własnego wizerunku. Talent to dziś tylko część składowa wpływająca na stały rozwój kariery artystycznej. Twórcy odnoszący sukces nieprzerwanie zabiegają o uwagę dziennikarzy, wiedzą jak współpracować z wydawcami i czego oczekują od nich fani. Są świadomi możliwości, jakie oferują im nowe media, reklama czy networking lub korzystają z pomocy specjalistów w dziedzinie promocji gwiazd. Wszystkie te elementy pozwalają stale powiększać zasięg komunikacji, czyli grono odbiorców generowanych treści promocyjnych.

Dla marketingu muzycznego zasięg ma kolosalne znaczenie, gdyż informacja docierająca do większej liczby osób w bezpośredni sposób przekłada się na wzrost sprzedaży płyt, biletów na koncerty czy lawinowy skok popularności artysty. Jest on budowany na dwa sposoby: kupując formaty reklamowe lub regularnie udostępniając wartościową, interesującą zawartość w postaci zdjęć, grafik, filmów, teksów itp. Pomocna jest również organizacja eventów promocyjnych (niekoniecznie koncertów), udział w wydarzeniach (np. panelach dyskusyjnych, festiwalach, przeglądach muzycznych), stworzenie akcji crowdfundingowej czy bezpłatne udostępnianie nagrań (odsłuchu) w Internecie. Informacje dotyczące artysty powinny trafiać tam, gdzie potencjalnych odbiorców jest najwięcej – do mediów tradycyjnych oraz tzw. nowych mediów. Każda z tych płaszczyzn działa według pewnych standardów, stawiając przed muzykiem szereg wymagań. Jak wypromować muzykę przy ich pomocy?

Tradycyjne kanały promocji muzyki

Zaletą mediów tradycyjnych, w których skład wchodzi radio, telewizja i prasa, jest możliwość szybkiego dotarcia do dużej liczby odbiorców oraz szansa skojarzenia działalności artysty z renomą danej marki. Warto zauważyć, że media masowe poświęcają swoją uwagę głównie artystom o ugruntowanej pozycji, przyznając znak jakości dla ich dokonań. Debiutujący zespół lub muzyk, który trafia na listę przebojów ogólnopolskiej rozgłośni radiowej szybko zyskuje popularność. Podobnie jest z laureatami programów typu talent show, którzy mogą liczyć na wsparcie doświadczonej agencji artystycznej. Informacja prasowa trafiająca na stronę poczytnego periodyku ma szansę zainteresować przedstawiciela wytwórni płytowej lub promotora, a to kończy się zazwyczaj zaproszeniem do studia nagraniowego lub organizacją koncertu.

Media tradycyjne doskonale sprawdzają się w promocji wizerunku muzyka. Często wymagają jednak profesjonalnego przygotowania – wysokiej jakości materiałów promocyjnych lub gotowej, atrakcyjnej zawartości, którą będzie można w łatwy sposób udostępnić bez dodatkowych kosztów. Niezwykle ważne jest, aby jeszcze przed nawiązaniem kontaktu dopasować komunikat do profilu danego medium. Redaktor programu poświęconego muzyce klasycznej prawdopodobnie nie będzie zainteresowany zespołem hip-hopowym, a miesięcznik klasy premium nie napisze o artystach bez ekskluzywnej sesji fotograficznej, którą debiutanci muszą zorganizować na własny koszt. Warto pamiętać, że na redakcyjne skrzynki pocztowe lub e-mail mediów masowych każdego dnia wpływają setki lub tysiące zapytań. Skuteczny marketing audio wymaga bezpośredniego kontaktu z dziennikarzem odpowiedzialnym za publikacje i współpracę z muzykami.

 

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.