jak wypromować muzykę

Jak wypromować muzykę?

W samym serwisie Spotify zarejestrowanych jest ponad 2 mln artystów, którzy każdego dnia zabiegają o uwagę słuchaczy na międzynarodowym rynku fonograficznym. Wedle statystyk mają na to mniej niż 5 sekund, gdyż tyle w przybliżeniu wynosi czas, jaki przeciętny odbiorca poświęca na weryfikację twórcy przed odsłuchaniem jego utworów. Uwagę przykuwają okładki płyt, rekomendacje, recenzje i wiele innych czynników wypracowanych na drodze skutecznego audiomarketingu. Jakie media i nowoczesne technologie warto wykorzystać do promocji muzyki i jakie ograniczenia się z tym wiążą?

Talent to nie wszystko

audio marketing, jak wypromowac muzykeArtysta, który pragnie zaistnieć na rynku muzycznym – pozyskać ogólnopolską lub międzynarodową publiczność – musi sprostać wielu wyzwaniom związanym z promocją koncertów, płyt i wreszcie własnego wizerunku. Talent to dziś tylko część składowa wpływająca na stały rozwój kariery artystycznej. Twórcy odnoszący sukces nieprzerwanie zabiegają o uwagę dziennikarzy, wiedzą jak współpracować z wydawcami i czego oczekują od nich fani. Są świadomi możliwości, jakie oferują im nowe media, reklama czy networking lub korzystają z pomocy specjalistów w dziedzinie promocji gwiazd. Wszystkie te elementy pozwalają stale powiększać zasięg komunikacji, czyli grono odbiorców generowanych treści promocyjnych.

Dla marketingu muzycznego zasięg ma kolosalne znaczenie, gdyż informacja docierająca do większej liczby osób w bezpośredni sposób przekłada się na wzrost sprzedaży płyt, biletów na koncerty czy lawinowy skok popularności artysty. Jest on budowany jest na dwa sposoby: kupując formaty reklamowe lub regularnie udostępniając wartościową, interesującą zawartość w postaci zdjęć, grafik, filmów, teksów itp. Pomocna jest również organizacja eventów promocyjnych (niekoniecznie koncertów), udział w wydarzeniach (np. panelach dyskusyjnych, festiwalach, przeglądach muzycznych), stworzenie akcji crowdfundingowej czy bezpłatne udostępnianie nagrań (odsłuchu) w Internecie. Informacje dotyczące artysty powinny trafiać tam, gdzie potencjalnych odbiorców jest najwięcej – do mediów tradycyjnych oraz tzw. nowych mediów. Każda z tych płaszczyzn działa według pewnych standardów, stawiając przed muzykiem szereg wymagań. Jak wypromować muzykę przy ich pomocy?

Tradycyjne kanały promocji muzyki

Zaletą mediów tradycyjnych, w których skład wchodzi radio, telewizja i prasa, jest możliwość szybkiego dotarcia do dużej liczby odbiorców oraz szansa skojarzenia działalności artysty z renomą danej marki. Warto zauważyć, że media masowe poświęcają swoją uwagę głównie artystom o ugruntowanej pozycji, przyznając znak jakości dla ich dokonań. Debiutujący zespół lub muzyk, który trafia na listę przebojów ogólnopolskiej rozgłośni radiowej szybko zyskuje popularność. Podobnie jest z laureatami programów typu talent show, którzy mogą liczyć na wsparcie doświadczonej agencji artystycznej. Informacja prasowa trafiająca na stronę poczytnego periodyku ma szansę zainteresować przedstawiciela wytwórni płytowej lub promotora, a to kończy się zazwyczaj zaproszeniem do studia nagraniowego lub organizacją koncertu.

Media tradycyjne doskonale sprawdzają się w promocji wizerunku muzyka. Często wymagają jednak profesjonalnego przygotowania – wysokiej jakości materiałów promocyjnych lub gotowej, atrakcyjnej zawartości, którą będzie można w łatwy sposób udostępnić bez dodatkowych kosztów. Niezwykle ważne jest, aby jeszcze przed nawiązaniem kontaktu dopasować komunikat do profilu danego medium. Redaktor programu poświęconego muzyce klasycznej prawdopodobnie nie będzie zainteresowany zespołem hip-hopowym, a miesięcznik klasy premium nie napisze o artystach bez ekskluzywnej sesji fotograficznej, którą debiutanci muszą zorganizować na własny koszt. Warto pamiętać, że na redakcyjne skrzynki pocztowe lub e-mail mediów masowych każdego dnia wpływają setki lub tysiące zapytań. Skuteczny marketing audio wymaga bezpośredniego kontaktu z dziennikarzem odpowiedzialnym za publikacje i współpracę z muzykami.

jak wypromowac muzykeJak promować muzykę w Internecie?

Powiedzenie „Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz” jest aktualne jak nigdy przedtem. Internet to jeden z najtańszych i jednocześnie najbardziej efektywnych kanałów promocji muzyki. Pozwala bardzo precyzyjnie docierać z komunikatem reklamowym do danej grupy odbiorców, oferując możliwość słuchania muzyki o każdej porze dnia i nocy. To właśnie Internet stał się motorem napędowym nowych mediów, czyli wszystkich narzędzi komunikacyjnych wykorzystujących nowe technologie (np. gry, aplikacje, serwisy społecznościowe, serwisy streamingowe). Posiadanie własnej strony internetowej oraz wizytówki na Facebooku czy Instagramie to absolutna konieczność zarówno dla twórców muzyki popularnej, jak i artystów niszowych. Dzięki temu możliwy jest bezpośredni kontakt z fanami, który współcześnie pragną mieć aktywny udział w rozwoju kariery artystycznej danego twórcy. Wizyta na profilu artysty w mediach społecznościach jest często pierwszym i najważniejszym punktem styku (touchpoint) odbiorcy z muzykiem, dlatego niezwykle ważnym jest, aby funpage zapewniał komplet niezbędnych informacji kontaktowych oraz był regularnie aktualizowany pod kątem nowych, atrakcyjnych treści.

Zwiększanie zasięgu komunikatów promujących artystę w Internecie jest silnie związane z algorytmami udostępniania, czyli zasadami wedle których poszczególne usługi (np. Google, Facebook, Instagram, Snapchat itp.) wyświetlają przesłaną treść. Zamieszczenie zdjęcia czy filmu w sieci społecznosciowej lub na stronie internetowej nie gwarantuje sukcesu, gdyż wysoką oglądalność osiągają jedynie wpisy dopasowane do wymagań konkretnej platformy. Przykładem może być pozycjonowanie SEO, czyli takie przygotowanie architektury i zawartości strony www, by osiągała ona jak najwyższe pozycje w przeglądarkach internetowych. Każdy z nas przeszukuje Internet poszukując konkretnych informacji i np. użycie odpowiednich słów kluczowych (keywords) znacznie zwiększy szansę, że naszą stronę odwiedzą potencjalni słuchacze. Inny przykład to użycie reklam lub postów sponsorowanych (np. Google AdWords lub Facebook Ads). Nieodpowiednie sprofilowanie komunikatu czy grupy docelowej sprawi, że akcja promująca koncert czy premierę płyty będzie nieskuteczna, mimo przeznaczonych na nią środków pieniężnych.

Rozwój nowych technologii spowodował również zmianę sposobu dystrybucji muzyki. Już w 2015 roku, po raz pierwszy w historii rynku fonograficznego, cyfrowa sprzedaż płyt była wyższa od sprzedaży fizycznej (dane IFPI) i od tamtej pory nieprzerwanie rośnie. Wiąże się to z powszechnością urządzeń mobilnych i dostępnością serwisów streamingowych pokroju Deezer, Spotify czy Apple Music. To właśnie tam słuchacze poznają nowych artystów i brak udostępniania własnej twórczości za ich pośrednictwem może niekorzystnie wpłynąć na zasięg działań promocyjnych. Możliwość przesłuchiwania nowych utworów, tworzenia playlist i udostąpniania twórczości ulubionych twórców umożliwiają również YouTube czy Soundcloud. Duża społeczność tych serwisów to kolejna szansa na pozyskanie kolejnych odbiorców zarówno dla debiutantów, jak i utytułowanych muzyków.

Więcej informacji na temat metod promocji muzyki znajdziesz w naszym innym tekście: Audio marketing, marketing muzyczny – z czym to się je

 

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.