Korzyści, jakie daje firmom obecność w mediasferze społecznościowej

Internet, nazywany przestrzenią wirtualną, stał się miejscem, do którego przenoszą się i w którym rozwijają się z powodzeniem jak najbardziej realne sfery ludzkiej działalności, przyjmujące postać różnego rodzaju relacji między użytkownikami. Wyrazem tych przemian jest ogromna popularność serwisów i portali nazywanych społecznościowymi, bo skupiającymi użytkowników o określonym profilu społeczno-demograficznym, określonych poglądach, zainteresowaniach, gustach. Media społecznościowe zastępując tradycyjne metody kontaktu takie jak korespondencja i rozmowy telefoniczne, stają się dziś najważniejszym środkiem dla podtrzymywania znajomości, wymiany poglądów, a także narzędziem kreacji tożsamości w wirtualnej przestrzeni. Swój ogromy sukces tzw. social media zawdzięczają temu, że oprócz narzędzi komunikacyjnych dają swoim użytkownikom możliwości pokazywania poglądów, zainteresowań, skupiania się wokół ciekawych tematów i wyrażania opinii, lub dzielenia się refleksją z innymi użytkownikami; dają możliwość autokreacji i dostarczają rozrywkę. Ludzie lubią wymieniać się informacjami, a do tego obracać się w gronie osób, które uważają za autorytety w poszczególnych dziedzinach.

 Nie tylko Facebook

Potencjał tych wirtualnych społeczności szybko został zauważony i doceniony przez specjalistów od marketingu, zważywszy na to, że prawie wszyscy użytkownicy sieci mają konto w jakimś serwisie, a media tego typu świetnie nadają się do kreowania wizerunku marki. Social Media Marketing to dziedzina marketingu internetowego, służąca bezpośredniej promocji firm, a polegająca na komunikacji z klientami w serwisach społecznościowych i blogach, poprzez umieszczanie artykułów, filmów, obrazów, budowanie społeczności wokół marki.

 Fakt, obecność w mediach społecznościowych stała się bardzo szybko modnym i pożądanym przez firmy elementem działań promocyjnych, jednak jest to specyficzny teren, który choć stwarza wiele możliwości, to jednocześnie wymaga dużego wyczucia i przemyślanych, subtelnych działań. Jak pisze Arkadiusz Podlaski, autor znanej i popularnej książki pt. „Marketing społecznościowy. Tajniki skutecznej promocji w social media” aktywność w serwisach społecznościowych może prowadzić w dwie strony: można dzięki niej bardzo szybko zdobyć popularność, ale równie dobrze szybko pójść na dno.

 Grunt to dobry plan

Tajemnica potencjału portali społecznościowych opiera się na tym, że klienci wierzą rekomendacjom, a nie reklamom, a poprzez dobrowolne angażowanie się w różnego rodzaju działania, zaczynają się z nimi identyfikować. Ludzie raczej nie lubią, gdy próbuje im się coś na siłę sprzedać, dlatego nie dziwi fakt, iż reklamy typu display są zdecydowanie najmniej skuteczną formą promocji w tego typu mediach, a zbyt agresywne i nieprzemyślane działania mogą bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Do zagadnienia promocji w mediasferze należy więc podejść przygotowanym i co najważniejsze – z dobrze obmyślonym planem. Zacząć należy od dokładnego zbadania terenu i ciekawego pomysłu pamiętając, że to, co sprawdziło się raz, użyte ponownie może nie zadziałać. Miarą sukcesu w tego typu akcjach jest wytworzenie emocjonalnego zaangażowania fanów – odbiorców, osiąganego jedynie w sytuacji dobrowolnego angażowania się użytkowników danej społeczności w tworzenie wizerunku marki. Kluczem jest budowanie szczerej relacji opartej na zaufaniu, przy jednoczesnym unikaniu działań agresywnych i natarczywych. Do tego należy być cały czas aktywnym, na bieżąco ze wszystkimi istotnymi wydarzeniami na rynku – systematyczna aktywność to podstawa skutecznego funkcjonowania w mediach społecznościowych. Charakter działań zależeć powinien od profilu działalności firmy, należy więc przeanalizować dokładnie zarówno swój biznes, jak i portale społecznościowe, przyjrzeć się ich użytkownikom. Najważniejsze bowiem to zbudowanie lojalnej społeczności wokół marki, która będzie rzeczywiście zainteresowana określoną działalnością.

Potencjał social media

W mediasferze społecznościowej następuje zmiana relacji między konsumentami a firmami na zdecydowanie bardziej bezpośrednią i zrównoważoną, niż ma to miejsce w przypadku innych kampanii reklamowych. Komunikacja jest tu niezwykle szybka i łatwa, co usprawnia niezwykle proces kontaktowania się ze swoją grupą docelową. Chodzi bowiem nie tylko o to, żeby mówić, ale także słuchać: fani powinni mieć poczucie, że ich uwagi, spostrzeżenia, opinie są wysłuchiwane i uwzględniane. Ich zaangażowanie zwiększa także informowanie na bieżąco o najważniejszych wydarzeniach dotyczących firmy, prośby o zamieszczanie opinii dotyczących produktów.

 Metod wykorzystania social media jest wiele, firmy tworzą Fan Pages, które budują przywiązanie i lojalność wobec marki, zbierają w ten sposób nie klientów, lecz „przyjaciół”. Można budować społeczność wokół bloga, lub zaoferować możliwość stworzenia jej na swojej wewnętrznej stronie. Ponadto, strona firmy powinna być dostępna tak, aby użytkownicy mogli w łatwy sposób informować o niej znajomych, wklejać linki do swoich profili na portalach. Inną formą promocji są aplikacje, takie jak np. gry, różnego rodzaju konkursy, kody rabatowe. Dobrym przykładem jest tu aplikacja Fotozagadka, czyli prosta zabawa, w której użytkownicy zgadywali, co znajduje się na zdjęciach, a która pomogła wypromować się fotografikowi Dariuszowi Magierze.

Serwisy społecznościowe to doskonałe bazy potencjalnych klientów, którzy je regularnie odwiedzają i sami tworzą zawartość danego serwisu, więc jeśli jakaś treść zostaje uznana za atrakcyjną i interesującą, zostaje błyskawicznie rozpowszechniona przez samych użytkowników. Ponadto, treści takie są doskonałym źródłem dla generowania ruchu na stronie, co może zaowocować np. powiększeniem ilości osób zapisanych na newslettera. Można szybko powiększyć liczbę osób odwiedzających stronę wśród grup użytkowników zainteresowanych określonymi treściami.

 Najważniejsze zaufanie i autorytet

Istotą działania w social mediach jest systematyczna aktywność mająca na celu zbudowanie więzi z klientami oraz zdobycie ich zaufania. Klienci / fani powinni przede wszystkim mieć świadomość, że są traktowani poważnie i że nie wciska im się nic na siłę, a działania marketingowe służą przede wszystkim dostarczaniu wiarygodnych informacji. Należy pamiętać o tym, że budowanie społeczności nie służy tylko sprzedaży wśród jej członków, lecz ma na celu przede wszystkim promowanie działalności wśród szerszych zbiorowości. Portale społecznościowe są doskonałym narzędziem budowania wizerunku marki, możemy dzięki nim kreować się na eksperta i umacniać pozycję na rynku. Aktywność na formach, dzielenie doświadczeniami i uwagami w określonej dziedzinie, udzielanie porad sprawia, że użytkownicy zaczynają postrzegać firmę jako godny zaufania autorytet, co przenosi się na jej produkty i usługi. Działa zasada wzajemności: jeśli pomagamy ludziom rozwiązywać problemy, dostarczamy im porad i informacji, których szukają, a do tego jeszcze oferujemy rozrywkę, w zamian możemy liczyć na ich zaufanie i lojalność. Stajemy się kimś znacznie więcej, niż kolejna natarczywa firma usiłująca wcisnąć swoje produkty.

Katarzyna Brdak

Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.