Media&Work partnerem szkolenia artysta i ochrona jego praw
Jutro zapraszamy na ciekawe wydarzenie, które z pewnością zaintryguje wszystkich twórców sztuk wizualnych. Będą oni mieli niepowtarzalną okazję uczestniczyć w szkoleniu, na temat ochrony ich praw autorskich, jako twórców. Partnerem szkolenia jest agencja Media&Work.
Szkolenie organizowane jest w ramach projektu „Sztuka prawem chroniona”, realizowanego przez Ośrodek Analiz im. Hipolita Cegielskiego we współpracy ze Związkiem Polskich Artystów Plastyków, a także Kancelarią Parchimowicz i Kwaśniewski. Pomysłodawcy akcji jako nadrzędny cel stawiają podzielenie się z uczestnikami praktyczną i przydatną wiedzą z zakresu ochrony praw twórców, jak i samej treści praw autorskich dla artystów wizualnych.
Bezpłatne warsztaty zostaną przeprowadzone w Warszawie przez Dominikę Popiel – adwokat, absolwentkę Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Praw Człowieka organizowanej przez Helsińską Fundację Praw Człowieka, wykładowca akademicki, autorka publikacji z zakresu prawa cywilnego i prawa własności intelektualnej.
„W zmieniającej się rzeczywistości społecznej Internet staje się przestrzenią swobodnej wymiany dobrami kultury. To dla artystów wielka szansa, ale również ryzyko. Nieskrępowany charakter interakcji w Internecie stwarza niebezpieczeństwo, że dzieła z trudem wytworzone przez ich autorów będą rozpowszechniane wbrew ich woli lub wiedzy. Artyści często nie wiedzą jakie podjąć kroki, gdy ktoś wykorzystuje ich utwory w sposób niezgodny z prawem. Nasz projekt ma za zadanie temu zaradzić” – powiedział dr Tymoteusz Zych – Prezes Zarządu Ośrodka Analiz im. Hipolita Cegielskiego.
„Uczestnik szkolenia zapozna się miedzy innymi z plusami i minusami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, dowie się również jakie przysługują mu roszczenia w przypadku naruszeń autorskich praw majątkowych lub autorskich praw osobistych. Dokonamy również prezentacji nowej ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi” – powiedziała adw. Dominika Popiel – współpracownik Kancelarii Parchimowicz i Kwaśniewski.
Całe wydarzenie zostało objęte patronatem agencji komunikacji medialnej Media&Work, która od wielu lat z powodzeniem prowadzi komunikację instytucji kultury, galerii sztuki oraz artystów indywidualnych, powierzających swoje kariery w fachowe ręce. Właśnie ze względu na tak bliskie kontakty z twórcami różnego rodzaju kreacji, rozumienie ich potrzeb oraz obaw, agencja artystyczna wspiera inicjatywę chroniącą prawa autorskie i sztukę artysty.
Harmonogram szkolenia:
11.00 uroczyste otwarcie;
11.15-12.45 I panel;
12.45-13.30 obiad;
13.30-15.00 II panel
15.00-16.45 III panel
17.00-18.00 dyskusja
Ramowy program szkolenia:
BLOK I – Twórczość artystyczna i jej ochrona – zagadnienia podstawowe
- Podstawa normatywna ochrony twórczości i utworów w prawie krajowym i międzynarodowym
- Utwór jako przedmiot prawa autorskiego
- Zasady wykonywania praw autorskich do utworów współautorskich i połączonych
- Utwór zależny i jego ochrona
Treść bloku I: zagadnienia podstawowe związane z ochroną praw autorskich, twórczości i utworów; źródła prawa (ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, konwencje, umowy międzynarodowe); definicja utworu, rodzaje utworów chronionych ze względu na rodzaj twórczości, rodzaje utworów chronionych ze względu na podmiot; utwór zależny a utwór inspirowany;
BLOK II – Autorskie prawa osobiste i majątkowe
- Cywilnoprawna ochrona praw autorskich. Zagadnienia procesowe. Orzecznictwo.
- Utwory osierocone
- Dozwolony użytek, w tym w szczególności dozwolony użytek utworów plastycznych
Treść bloku II: rodzaje praw autorskich; roszczenia służące do ochrony praw autorskich ze względu na ich rodzaj; ochrona utworów w czasie; utwory osierocone – definicja i sposób ochrony; dozwolony użytek publiczny i prywatny, twórca wobec dozwolonego użytku jego utworu – kiedy należy mu się wynagrodzenie, kiedy potrzebna jest tylko jego zgoda a kiedy i w jakich warunkach dozwolony jest brak zgody twórcy;
BLOK III – Umowy prawno-autorskie
- Zasady konstruowania umów prawno-autorskich
- Ograniczenia zasady wolności kontraktowania w umowach prawno-autorskich
- Pola eksploatacji utworu, w tym digitalizacja utworów plastycznych i korzystanie w Internecie
- Przykłady klauzul w umowach prawno-autorskich
- Zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi
Treść bloku III: ww. plusy i minusy zbiorowego zarządu prawami autorskimi, prezentacja nowej ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!