Trendy komunikacyjne, które zmienią polską przedsiębiorczość – cz.2 – nisze konsumenckie, trendsetting, responsywność

Przedstawiamy kolejne trendy komunikacyjne, które w najbliższej przyszłości zmienią myślenie o skutecznym pozyskiwaniu odbiorców i nawiązywaniu z nimi trwałych relacji. Pierwsza część cyklu dostępna jest na naszym blogu.

Nisze konsumenckie

W sytuacji gdy spora część rynku została zagospodarowana przez stale rozrastające się międzynarodowe koncerny, małe firmy, rozpoczęły intensywne działania w poszukiwaniu nowych mechanizmów rozwoju. Duża część z nich postanowiła postawić na klientów niszowych i na drodze specjalizacji wypracowała modele komunikacji, atrakcyjne dla osób o bardzo sprecyzowanych potrzebach i gustach. Liczba odbiorców niszowych stale rośnie, co jest spowodowane rozwojem technologicznym (w tym nieograniczoną komunikacją), dostępem do edukacji i naturalnie polepszeniem jakości życia. Rośnie również stopień zagospodarowania nisz, które stają się modne. Tak było w przypadku napojów energetycznych Red Bull, które skojarzone ze sportami ekstremalnymi stały się prawdziwym przebojem i jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek świata.

Trendsetting

Trendsetting jest mechanizmem promowania produktu lub usługi na zasadach marketingu szeptanego, ale w sposób bezpośredni, tzn. obarczając tą odpowiedzialnością osoby uważane o określonych cechach charakteru, obdarzonych autorytetem pewnej grupy, aktywnych społecznie przewodników. Większość decyzji zakupowych bazuje na rekomendacji – odbiorcy szukają informacji wśród znajomych, rodziny i innych zaufanych osób. Chętniej wybieramy produkty polecane przez osoby, które znamy, aniżeli bezosobowych użytkowników Internetu, czy pracowników sklepów stacjonarnych. Prawidłowość ta wykorzystywana jest przez działy marketingowe firm na całym świecie. Trendsetterem stają się najczęściej osoby młode, o wyrazistych osobowościach, cenione, lubiane, a przede wszystkim elektryzujące (w zależności od przyjętej strategii pozytywnie lub negatywnie) dużą społeczność. Współczesnymi trendsetterami o skali międzynarodowej są np. David Beckham, czy Kate Moss, którzy pojawiając się z nowym produktem od razu wywołują spore zamieszanie. W ujęciu polskim są to np. Marcin Prokop oraz autorka jednego z najpopularniejszych blogów modowych w Polsce – Jessica Mercedes. Istotą procesu jest wpisanie komunikatu informacyjno-reklamowego w styl życia osoby, którą reszta społeczeństwa lub jego część postrzega jako wzór godny naśladowania.

Responsywność

Responsywność w powszechnym rozumieniu funkcjonuje jako właściwość witryny internetowej, która automatycznie dopasowuje się do możliwości urządzenia, na którym zostaje wyświetlona, a w szczególności rozdzielczości ekranu komputera, tabletu, telefonu komórkowego i innych elektroniczych gadgetów. W rzeczywistości jednak jest to termin zaczerpnięty z psychologii i oznacza świadome reagowanie na słowa i czyny partnera. Responsywność dla komunikacji jest zatem jednym z wyznaczników atrakcyjności. Tak samo jak szukamy kontaktu z osobami otwartymi i uważnymi, tak samo przywiązujemy się do przedsięwzięć, które o nas dbają, które ułatwiają nam poszukiwanie informacji, a nie ignorują. Responsywność powoli staje się granicą między wizerunkową nowoczesnością i archaizmem w Internecie. Nie jest to jedynie fachowe określenie dla technologii kodowania strony internetowej, ale przede wszystkim filozofia nawiązywania relacji z konsumentem, powiększania przewagi konkurencyjnej (w myśl zasady: czego nie ma konkurencja, jest moim atutem) i podążania z duchem czasu. Statystycznie najczęstszą przyczyną opuszczania strony internetowej obok niskiej jakości konwentowej jest właśnie brak możliwości lub niewygodna nawigacja. Jej znaczenie dla biznesu jest zatem kolosalne.

Piotr Wilczak

Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej

logo_media_work

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.