Wizerunek artysty w promocji muzyki

Wizerunek artysty w promocji muzyki

Na wizerunek artysty (ang. image) składa się wiele czynników, które świadczą o jego przygotowaniu do podjęcia rywalizacji o uwagę słuchaczy. Wizerunek jest wyobrażeniem artysty o samym sobie, dlatego zdradza wiele wyróżników jego twórczości, w tym mi.n. umiejętności, zdolności i wartości, jakie dana osoba czy zespół reprezentuje.

Elementy wizerunku artysty muzyka:

  • Strój;
  • Zachowanie;
  • Logo;
  • Wygląd płyt, okładek, grafik, zdjęć, teledysków, reklam, scenografii i innych materiałów graficznych;
  • Rodzaj wykorzystywanych kanałów komunikacji;
  • Dynamika działań promocyjno-reklamowych;
  • Renoma mediów, sal koncertowych, festiwali, projektów muzycznych i pozamuzycznych związanych z działalnością artysty;
  • Charakter twórczości (ekskluzywny lub inkluzywny).

promocja muzyki, manager muzykiWizerunek służy do budowania reputacji w obrębie konkretnej grupy docelowej, dlatego powinien być dopasowany do oczekiwań potencjalnych odbiorców. Słuchacze heavy metalu przywykli m.in. do czarnych gotyckich strojów, długich włosów, ćwieków, krzykliwej biżuterii oraz kontrkulturowego nastawienia i takich właśnie cech instynktownie poszukują wśród muzyków wchodzących na scenę. Dzięki temu mają możliwość utożsamienia się z samym artystom. Zdumienie na widok muzyka przywiązanego do ciężkiego gitarowego brzmienia i ubranego w garnitur lub dres rzadko przekłada się na dodatkowe zainteresowanie i może zostać odebrane w kategoriach prześmiewczego żartu. Nieumiejętne budowanie własnego wizerunku może zatem przynieść efekt odwrotny do zamierzonego – osłabiając pozycję artysty na rynku muzycznym. Strategia szoku może być skuteczna, jednak wymaga ostrożności, doświadczenia i przeważnie zarezerwowana jest dla rozpoznawalnych twórców. Nieskuteczne jest również powielanie schematów, gdyż w żaden sposób nie pozwalają wyróżnić artysty na tle konkurencji. Debiutanci budujący swój wizerunek powinni dokładnie rozpoznać grupę docelową i na tej podstawie sformułować unikalny przekaz – swoisty kod autentyczności – który w innowacyjny sposób wpisze się w charakterystykę danego nurtu muzycznego oraz standardy wyznaczone przez rynek fonograficzny.

Jaka jest rola managera w promocji gwiazd?

Działalność na rynku muzycznym wymaga od artysty nie tylko regularnego wydawania nowych utworów, lecz również nawiązywania nowych kontaktów, organizacji i promocji koncertów, podpisywania umów licencyjnych bądź zabiegania o zainteresowanie fanów oraz mediów. Wymaga to wiedzy w zakresie Public Relations, reklamy, prawa i nowych technologii oraz czasu i energii potrzebnych do wykonania telefonu lub zlecenia prac graficznych. Manager muzyczny przejmuje odpowiedzialność za promowanie artysty. Najczęściej ma już wypracowaną sieć networkingową i rozeznanie w branży muzycznej, co pozwala mu działać znacznie szybciej i skuteczniej niż osoba niedoświadczona. Dobry manager wie jak wypromować muzykę dysponując ograniczonym budżetem, koordynując działania na każdym etapie rozwoju kariery artystycznej. Służy zatem radą dla muzyków, wybierając sprawdzone rozwiązania komunikacyjne. Zaangażowanie managera znacznie ułatwia start na rynku muzycznym, pozwala całkowicie skupić się na pracy twórczej oraz minimalizuje ryzyko błędów, które mogą przełożyć się dodatkowe koszty.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.