Wizerunek zawodowy artysty – jak się wyróżnić

Wizerunek zawodowy artysty – jak się wyróżnić?

Artyści którzy zamierzają utrzymywać się ze swojej twórczości muszą zadbać o unikalny wizerunek, czyli zestaw cech pozwalających wyróżnić się na rynku sztuki. To jak artysta wygląda, jak się zachowuje, z kim współpracuje i w jaki sposób prezentuje swoje dokonania może mieć obecnie większe znaczenie dla sprzedaży prac czy rozwoju kariery artystycznej, niż same dzieła sztuki, wychodzące spod jego ręki. Rozpoznawalny wizerunek artysty i związany z nim prestiż otwiera drogę do renomowanych przestrzeni wystawienniczych i mediów o dużym zasięgu, dlatego zagadnienia związane z kształtowaniem przyjaznego, silnego image stają się podstawą skutecznego artist managementu. Jakie trendy marketingu w kulturze warto wykorzystać do budowy wyróżniającego się wizerunku artysty?

Pierwszy krok do sukcesu – portfolio artysty

Wizerunek artysty to całokształt jego profesjonalnej aktywności, z którym łączy się zespół skojarzeń związanych m.in. z rodzajem materiałów promocyjnych (zdjęć, grafik, filmów, tekstów, recenzji itp.), renomą wystaw bądź zdobytych nagród, oryginalnością stroju czy zachowania. Wizerunek artysty i sztuki nie musi być kontrowersyjny, by przynosić wymierne korzyści. Powinien natomiast budzić emocje wśród osób, które staną się jego odbiorcami oraz być na tyle spójny, by twórca został uznany za autentycznego.

Świadectwem profesjonalizmu artysty jest jego portfolio. Dokument ten w formie przeglądu prac, najważniejszych dokonań, idei twórczości lub poszczególnych projektów artystycznych jest najważniejszą wizytówką każdego twórcy. Nawet krótki wgląd w portfolio pozwala ocenić, czy artysta spodoba się klientom galerii sztuki lub domu aukcyjnego. Umożliwia również wskazanie jego kompetencji autopromocyjnych, które bezpośrednio wpływają na estymację dzieł (prace znanych i lubianych artystów osiągają wyższe ceny sprzedaży). Efektywny marketing sztuki wymaga, aby portfolio artysty (zwłaszcza debiutującego) zawierało komplet informacji kontaktowych, credo artystyczne, biogram, komentarz niezależnego recenzenta (np. opis kuratorski), listę najważniejszych wystaw zbiorowych i indywidualnych, prezentację najważniejszych prac w formie zdjęć wysokiej jakości (oddających detale i autentyczny kolor dzieł) oraz fotografie portretowe samego twórcy. Standardem jest obecnie posiadanie drukowanego portfolio, o które często zabiegają również kolekcjonerzy, oraz wydania elektronicznego, najlepiej w formie multimedialnego pliku PDF lub prezentacji online. Niska jakość portfolio praktycznie przekreśla szansę na nawiązanie intratnych znajomości, projektów i wystaw, zwłaszcza w skali międzynarodowej. Odstępstwem od tej reguły jest zgromadzenie dużej liczby zaangażowanych fanów, która to grupa może być silnym argumentem w trakcie negocjowania warunków współpracy czy cen poszczególnych dzieł sztuki.

Sztuka i media, czyli o Public Relations dla kultury słów kilka

Wielu artystów indywidualnych równolegle do działań związanych z dystrybucją portfolio prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych, własne strony internetowe oraz udziela wywiadów dla mediów tradycyjnych – radia, telewizji oraz prasy. PR w kulturze jest najskuteczniejszym sposobem kształtowania wizerunku artysty, oferując szeroki wachlarz możliwości wyróżnienia się na tle innych twórców. Fakt ten wykorzystują również galerie sztuki, których managerzy artystyczni zabiegają o jak najlepsze publicity dla promowanych wystaw i osób. Public Relations to nic innego, jak poszukiwanie korzystnych metod budowania zaufania z odbiorcami, informowania ich o tym kim jesteśmy i co próbujemy dla nich zrobić. Nie jest to typowa reklama w kulturze ukierunkowana na prezentację dzieł sztuki, dlatego artysta, który chce tworzyć swój wizerunek w świecie nowych mediów powinien zadbać o takie elementy jak:

identyfikacja wizualna – należyte przedstawienie siebie, swoich wystaw i dzieł za pomocą logo, wizytówki i innych elementów graficzno-tekstowych;

sesja zdjęciowa – dobrej jakości fotografii będą oczekiwać od artysty wszystkie profesjonalne media, galerie itp.;

SEO i marketing treści – pozycjonowanie artysty pod kątem unikalnych cech, które umożliwią łatwiejsze odnalezienie jego twórczości;

– press pack – zestaw materiałów promocyjnych dla prasy, radia i telewizji;

– regularna aktualizacja mediów własnych, w tym strony internetowej i profili w sieciach społecznościowych;

Komu potrzebny jest consulting artystyczny i biznesowy?

Specjalista w zakresie kreowania wizerunku artystów i promocji muzeów, galerii i innych instytucji związanych z rynkiem sztuki, czyli menadżer kultury, jest w stanie kierować karierą artystyczną na wszystkich etapach rozwoju twórcy. Z jego pomocy korzystają przede wszystkim ambitni malarze, rzeźbiarze, fotografowie oraz muzycy, którym zależy na szybkim stworzeniu zapadającego w pamięć wizerunku scenicznego. Marketing w sferze kultury wymaga stałego analizowania mediów, Internetu i nowych technologii pod kątem możliwości skutecznej promocji. Menadżer pomaga artyście w określeniu korzystnych kierunków rozwoju, przejmując odpowiedzialność za kontakt z dziennikarzami czy organizację eventów. Przeważnie ma już gotową siatkę kontaktów, która pozwala mu znacznie szybciej dotrzeć do wpływowych przedstawicieli świata artystycznego.

 

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.