Bo liczy się jakość, nie ilość – o badaniach popularności stron internetowych

Według najnowszych danych europejskiego urzędu statystycznego Eurostat, już dwie trzecie polskich domów ma dostęp do sieci. Poszerza się zakres kategorii społecznych, z których rekrutuje się polski Internauta, co sprawia, że rośnie także różnorodność poszukiwanych przez niego usług i treści. Ma to bezpośrednie przełożenie na konkretne decyzje konsumentów w każdej właściwie branży, co widać szczególnie we wzrośnie popularności różnego rodzaju sklepów prowadzących sprzedaż w sieci. Internet jest ponadto coraz częściej wykorzystywany przez odbiorców w celu uzyskania opinii czy recenzji interesującego ich produktu, bądź usługi. Walka o klienta przenosi się w przestrzeń wirtualną, gdzie o przewadze decyduje jakość i atrakcyjność strony internetowej.

Miara sukcesu witryny internetowej to jej oglądalność, a kluczem do tego sukcesu jest zespół cech i właściwości, określanych jako użyteczność strony. Użyteczna strona sprzedaje dwa razy lepiej i przyciąga klientów dwuipółkrotnie skuteczniej – podaje raport „Użyteczność w Internecie”, opublikowany przez portal Interaktywnie.com. Pojęcie to jest powiązane ściśle z procesem segmentacji, bowiem strona użyteczna to taka, która spełnia wymagania grupy użytkowników zorientowanych na uzyskanie konkretnej informacji. Mówiąc jak najprościej, użyteczność to wygoda korzystania i łatwość odnajdowania informacji przez użytkownika. Strony użyteczne zyskują wiernych gości, przez co stają się skuteczniejsze w promowaniu działań prowadzonych przy pomocy różnych środków reklamowych w Internecie, w tym także kampanii reklamowych. Dlatego szczegółowe badania oglądalności stron, oparte na statystykach aktywności użytkowników dostarczają nie tylko informacji o ogólnej ilości odwiedzin strony, ale pozwalają na jej rzetelną ocenę, oraz adekwatne dostosowanie do potrzeb użytkowników. Odpowiedź na pytanie o strategię jest kluczowa do wyznaczenia właściwej linii rozwoju serwisu.

Jak już to zostało powiedziane, jedną z najważniejszych cech zwiększających atrakcyjność strony jest jej przejrzystość i wygoda w użytkowaniu, bowiem dobra strona to nie tylko ta, która obfituje w różnego rodzaju treści, ale przede wszystkim taka, na której goście szybko i sprawnie odnajdują konkretne, interesujące ich działy i informacje. Dlatego błędem jest próba poszerzania grona użytkowników specjalistycznej strony za wszelką cenę, np. poprzez zamieszczanie treści niezwiązanych z poruszaną branżą. Przejrzyste strony posiadają wyjątkowo cenioną przez użytkowników Internetu cechę – oszczędzają czas i energię w procesie pozyskiwania treści. Do takich stron Internauci się przywiązują i chętnie na takie strony wracają.

Możemy mierzyć zarówno atrakcyjność witryn internetowych, jak i efektywność wszelkich działań reklamowych w Internecie za pomocą różnych metod i narzędzi. Służą do tego m.in. systemy określane ogólnie jako Web Analytics, które generują raporty związane z ruchem internetowym. Stosują je profesjonalne witryny. Działanie tych systemów polega na analizie zapisów na serwerze stron WWW, lub na specjalnych skryptach umieszczanych na stronie i działających na komputerze Internauty, oraz tzw. ciasteczkach. Jednymi z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w tym celu są gemiusTraffic i Google Analytics. Badanie gemiusTraffic opiera się na technologii cookies, pozwalającej na identyfikowanie użytkowników monitorowanych stron bez naruszania ich prywatności. Dane uzyskiwane są dzięki skryptom zliczającym, umieszczanym w kodzie stron podłączonych do badania. W ten sposób uzyskuje się informacje o odsłonach strony, na podstawie których opracowuje się statystyki liczby i długości wizyt. Google Analytics to narzędzie internetowe udostępnione przez firmę Google, przy czym usługa jest darmowa dla użytkowników, których witryny są odwiedzane miesięcznie nie więcej niż 5 milionów razy. W celu sprawdzenia, jak radzi sobie konkurencja, skorzystać możemy z rankingów popularności stron, takich jak Megapanel, gdzie rankingi są publikowane raz na miesiąc, opóźnione i nie zawsze wiarygodne, ale i tak stanowią najbardziej wiarygodne źródło informacje o popularności serwisów w polskim internecie.

Istotą działania systemów jest śledzenie ruchu w Internecie, czyli aktywności użytkowników poszczególnych witryn: odwiedzin, wyświetlania strony; pozwalają one także na określenie popularności konkretnych elementów znajdujących się na stronie. Dostarczają przy tym informacji o bardzo wielu aspektach działalności użytkownika: źródle odwiedzin, czyli przeglądarce, z jakiej użytkownik trafia na stronę, parametrach przeglądarki, używanej rozdzielczości ekranu itp. Statystyki aktywności pozwalają właścicieli strony na jej ocenę pod względem wielu różnych aspektów, takich jak współczynnik odrzuceń, liczba odwiedzin, długość czasu spędzonego w witrynie. Badanie pozwala na ustalenie profilu demograficzno-geograficznego przeciętnego użytkownika strony, co ma zasadnicze znaczenie dla sukcesu wyznaczonej strategii e-biznesowej. Jednym z przydatniejszych i ciekawszych parametrów, jest ustalenie lojalności odwiedzających witrynę gości, bowiem współczynnik ten pokazuje, jak użytkownicy oceniają daną stronę w kwestii rzetelności, atrakcyjności i przydatności zawartych na niej informacji. Duża ilość odsłon nie zawsze świadczy o sukcesie, bowiem część Internautów trafia na stronę przypadkowo i nie uznaje jej za wartą ponownych odwiedzin.

Wyniki badań oglądalności strony służą przede wszystkim ciągłemu jej ulepszaniu i zwiększaniu jej użyteczności wobec stałych i potencjalnych użytkowników. Są niezbędnym narzędziem do oceny strony pod względem jej atrakcyjności, oraz realizacji wyznaczonego celu. Jedną z większych korzyści, jakie można uzyskać z badań witryny jest ocena popularności zamieszczonych materiałów, co pozwala na bieżącą modyfikację publikowanych treści, oraz dostosowywanie ich do zapotrzebowania odbiorców. Wiedza o słowach kluczowych najczęściej stosowanych w wyszukiwarkach umożliwia pozycjonowanie strony, dzięki czemu osoby zainteresowane określonymi treściami mają większe szanse na odnalezienie odpowiedniej witryny. Na podstawie statystyk odwiedzin przeprowadzić można także odpowiednie ulepszenia strony w postaci wzbogacenia szaty graficznej, modyfikacji struktury strony, czy też zmiany profilu merytorycznego w celu zwiększenia przeciętnej długości wizyt, a także dostosować witrynę do technicznych możliwości użytkowników (rodzaju przeglądarki, rozdzielczości).

Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.