Twórcy na Instagramie

Sztuki wizualne na Instagramie

Jesteś artystą wizualnym i myślisz, że Instagram nie jest dla ciebie? Nic bardziej mylnego. Z jednej strony portfolio, z drugiej medialne tworzywo, któremu sami możemy nadawać kształt. Instagram to zawsze jakaś kreacja i forma – pytanie czy autopromocji czy sztuki? Z odpowiednim podejściem media społecznościowe pomagają w osiągnięciu celów takich jak kreowanie i umacnianie wizerunku artystycznego. I choć w Polsce instagramowa przestrzeń sztuki wciąż nie wydaje się w pełni zagospodarowana, to są twórcy, którzy mogą pochwalić się znaczącym sukcesem w budowaniu zasięgów. Poniżej przedstawiamy przekrój rozmaitych zastosowań Instagrama jako platformy intermedialnej.

Performance

Zofia Krawiec jest krytyczką, pisarką i artystką uchodząca za polską prekursorkę Teorii Smutnej Dziewczyny (sad girl theory). Twórczynią terminu jest Audrey Wollen – instagramowa artystka publikująca zdjęcia, które detabuizowały smutek ukazując doświadczenia uchodzące za intymne takie jak płacz oraz eksplorując kwestie związane z seksualizacją kobiecego ciała. Przestrzeń Instagrama staje się tym samym przestrzenią performatywną, a konto samym dziełem sztuki, żywą i prowokującą kreacją. Treści na granicy ekshibicjonizmu i emancypacji, których celem jest urefleksyjnienie Instagrama i odzyskanie podmiotowości. W tym rozumieniu medium społecznościowe wykorzystywane jest jako narzędzie feminizmu, zwłaszcza tzw. selfie feminizmu, w którym akt robienia sobie zdjęcia jest równocześnie aktem symbolicznego przejęcia władzy nad spojrzeniem i sposobem postrzegania kobiet. Krawiec, w momencie rozpoczęcia swojej działalności jako “Neurotic Girl”, wypełniła instagramową w Polsce niszę, co doskonale pokazuje jak wiele można osiągnąć oswajając i wprowadzając do dyskursu nowe, oryginalne tematy. Efekt? Ponad 16 tys. obserwujących.

sztuka na Instagramie
Instagram: zofia.krawiec

Grafika i fotografia 

Instagram nie bez przyczyny zdaje się przestrzenią idealną dla grafików i fotografów, a ze względu na to, że ma charakter egalitarny znajdziemy tam zarówno artystów profesjonalnych, jak i amatorów. Wizualny potencjał platformy sprawia, że jest to doskonałe miejsce do tworzenia portfolio i poszerzania grupy odbiorczej również dla artystów niezależnych. Wielki sukces odniósł Filip Popik, szerzej znany pod pseudonimem rybskie, który współpracował nie tylko z polskimi (Taco Hemingway, Bedoes, PRO8L3M), ale również światowymi gwiazdami. Grafik tworzył oprawę wizualną dla Sevdalizy i jej albumu “Shabrang”, a jego twórczość charakteryzuje minimalizm i futurystyczne elementy 3D.

Nie wolno też zapominać, że bardzo często fotografowie i fotografki odpowiadają za współczesną ikonografię w kulturze popularnej. Idealnym przykładem jest twórczość Zuzy Krajewskiej, która odpowiada za charakterystyczne zdjęcie okładkowe do albumu “Młody Matczak” Maty – jednego z najczęściej i najgłośniej komentowanych wydawnictw muzycznych tego roku. Co więcej na jej profilu można znaleźć nie tylko głośne projekty artystyczne, ale i komercyjne, w tym m.in. dla CCC. 

Twórcy na Instagramie
Instagram: rybskie

Twórcy audiowizualni

Wśród artystów audiowizualnych największą popularnością na Instagramie cieszą się, wbrew pozorom nie reżyserzy filmów, a… teledysków. Wynika to głównie z tego, że wideoklip to medium stosunkowo młode, zwłaszcza w Polsce swój początek w naszym kraju znajdują dopiero w latach 90. ubiegłego wieku, a ich renesans odbywa się właśnie teraz na naszych oczach. Twórcy teledysków to stosunkowo młodzi ludzie sprawnie obracający się w świecie mediów społecznościowi, a co za tym stoi wiedzą jak skutecznie tworzyć spójny wizerunek również na Instagramie. Jednym z ciekawszych reprezentantów tej sztuki jest Maciek Adamczak, reżyser z Sosnowca, studiujący w Śląskiej Szkole Filmowej. Realizował projekty dla czołówki polskiej sceny muzycznej, reprezentantów zarówno popu (Margaret) jak i rapu (Kizo, Pezet, Mata). Co znajdziemy zatem na jego profilu? Nie fragmenty teledysków, a unikalny kontent niepublikowane zdjęcia zza kulis oraz wysokiej jakości materiały z planu. Oprócz tego pojawiają się również prywatne fotografie artysty m.in. dokumentujące jego podróże. Warto podkreślić raz jeszcze techniczny aspekt zdjęć, wysoka rozdzielczość nie tylko uatrakcyjnia przekaz, ale świadczy też o profesjonalizmie twórcy. 

Twórcy na Instagramie
Instagram: zuzakrajewska

Twórcy audiowizualni

Wśród artystów audiowizualnych największą popularnością na Instagramie cieszą się, wbrew pozorom nie reżyserzy filmów, a… teledysków. Wynika to głównie z tego, że wideoklip to medium stosunkowo młode, zwłaszcza w Polsce swój początek w naszym kraju znajdują dopiero w latach 90. ubiegłego wieku, a ich renesans odbywa się właśnie teraz na naszych oczach. Twórcy teledysków to stosunkowo młodzi ludzie sprawnie obracający się w świecie mediów społecznościowi, a co za tym stoi wiedzą jak skutecznie tworzyć spójny wizerunek również na Instagramie. Jednym z ciekawszych reprezentantów tej sztuki jest Maciek Adamczak, reżyser z Sosnowca, studiujący w Śląskiej Szkole Filmowej. Realizował projekty dla czołówki polskiej sceny muzycznej, reprezentantów zarówno popu (Margaret) jak i rapu (Kizo, Pezet, Mata). Co znajdziemy zatem na jego profilu? Nie fragmenty teledysków, a unikalny kontent niepublikowane zdjęcia zza kulis oraz wysokiej jakości materiały z planu. Oprócz tego pojawiają się również prywatne fotografie artysty m.in. dokumentujące jego podróże. Warto podkreślić raz jeszcze techniczny aspekt zdjęć, wysoka rozdzielczość nie tylko uatrakcyjnia przekaz, ale świadczy też o profesjonalizmie twórcy. 

Zasady tworzenia treści

Twórcy na Instagramie
Instagram: macadamczak 1

Podstawowe klucze do sukcesu? Konsekwencja artystyczna, spójność wizerunkowa, regularność publikowanych treści i najważniejsze jakość. Posty nie muszą pojawiać się często, ale zawsze powinny być oryginalne i wyróżniające – to kreatywność nadaje im wartość. Na Instagramie z powodzeniem można tworzyć nie tylko portfolio, ale i zaangażowaną społeczność, głównie poprzez regularną dokumentację swojej pracy oraz aktywności zawodowej (od współprac, przez osiągnięcia branżowe, do wystaw czy publikacji). Oczywiście omawiane medium społecznościowe pełni funkcje autopromocyjne, które doskonale mogą uzupełniać treści o charakterze bardziej prywatnym – podkreślające autentyczność artysty i zbliżające go do odbiorcy.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.