Trendy komunikacyjne, które zmienią polską przedsiębiorczość – cz.1

Komunikacja służy wzajemnej wymianie informacji, jednak żeby miała miejsce musi znaleźć się zarówno ktoś, kto owy komunikat będzie nadawał, jak i ktoś, kto będzie go odbierał. Nadawca nie istnieje bez odbiorcy, dlatego niezwykle ważnym jest takie przygotowanie informacji, by mogła ona być swobodnie przetwarzana. Prawo to obowiązuje również na gruncie biznesu. Nasycony rynek powoduje, że solidny produkt to za mało by odnieść sukces. Firmie potrzebna jest jeszcze tożsamość, z którą klient mógłby i chciałby się utożsamić, a którą trzeba wcześniej w jakiś sposób ogłosić. Prezentowane w niniejszym cyklu trendy komunikacyjne to relatywnie nowe na polskim rynku kierunki informowania o wartościach firmy. Ich zrozumienie już teraz może dostarczyć wymiernych korzyści.

Dialogizacja

Firmy chętnie korzystają z mediów społecznościowych do informowania o nowościach i promocjach. Standardem jest również zapewnienie serwisu, który z poziomu platformy społecznościowej reaguje na problemy zgłaszane przez fanów. Niektóre marki postanowiły jednak pójść o krok dalej – podjęły decyzję o włączeniu użytkownika w sprawy firmy, pozwalając mu nie tylko wspierać, ale i współtworzyć rzeczywistość ulubionej marki. Konsumenci zyskujący prawo głosu stają się tym samym bardziej zaangażowani. Nie tylko wskazują na błędy w komunikacji, ale i sami starają się je rozwiązać. Chętniej rozpowszechniają informację o marce, stając się tym samym rodzajem jej ambasadorów. W Polsce strategia ta wykorzystywana jest przez specjalistów w dziedzinie social mediów, jednak dalszy rozwój rzeczywistości opartej na WEB 2.0 może sprawić, że samo posiadanie firmowej strony na Facebooku okaże się zwyczajnie nieefektywne. Do tego dochodzi postępująca dywersyfikacja metod komunikacyjnych. Rosnąca świadomość platform mikroblogowych i videoblogowych zachęca firmy do włączenia się w życie kilku z nich. Przykładowo równoległe korzystanie z sieci: YouTube, Twitter, Pinterest, G+ i wspomnianego Facebooka jest normą w komunikacji modowej. Ciekawym przykładem dialogizacji jest crowdsourcing, czyli włączanie subskrybentów w procesy zarezerwowane wcześniej dla pracowników firmy.

Crowdfunding

Finansowanie społecznościowe jest szczególnym przykładem ww. dialogizacji, gdyż nie tylko angażuje pewną społeczność, ale i pozwala na finansowanie projektu i powiększanie przewagi konkurencyjnej. Crowdfunding zrobił ogromną karierę w Stanach Zjednoczonych oraz w Wielkiej Brytanii. Model ten sprawdził się zarówno z perspektywy mikroprzedsiębiorstw (pozyskanie środków na rozwój projektu), jak i instytucji (zdobycie środków na projekty społeczne i kulturalno-artystyczne nie mieszczące się w budżecie). Finansowanie społecznościowe rozszerza grupę inwestorów do każdego internauty, dając możliwość wpłaty nawet bardzo małej sumy na poczet konkretnego projektu. Kickstarter – największy obecnie serwis crowdfundingowy – tylko w ubiegłym roku zgromadził ponad 480 milionów dolarów pozwalając na realizację 20 tys. przedsięwzięć. Moda na crowdfunding jeszcze nie zagościła w Polsce, czego przyczyn można upatrywać się w niedopasowanym do rzeczywistości cyfrowej prawie oraz nieprofesjonalnej promocji większości projektów. Pierwszy przełom nastąpił końcem ubiegłego roku, kiedy pula wypłaconych środków dla rodzimych projektów oficjalnie przekroczyła milion złotych (PolakPotrafi.pl).

Reklama społecznościowa

Siłą konkretnej platformy społecznościowej jest ilość osób, która regularnie z niej korzysta. Pomysł zagospodarowania tej przestrzeni pojawił się bardzo wcześnie, jednak zaawansowane algorytmy udostępniania w jej ramach treści reklamowych dopiero powstają. Facebook już od jakiegoś czasu ogranicza ilość wyświetlanych treści zmuszając użytkownika do samodzielnej konfiguracji mało przejrzystego interface’u (co w większości przypadków i tak kończy się niepowodzeniem), a firmę do opłacania zasięgu publikowanych postów. Już teraz przewiduje się wzrost znaczenia wyspecjalizowanych agencji komunikacyjnych, które w lepszym stopniu rozumieć będą skomplikowane zmiany funkcjonowania platformy i tym samym budowania zainteresowania marką.

*W kolejnych częściach cyklu omówione zostaną kolejne trendy komunikacyjne, w tym m.in. trendsetting, nisze konsumenckie, responsywność, geolokalizacja, kontent wizualny.

Piotr Wilczak

Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej

LOGO50px1

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.