Czym zainteresuje się każdy dziennikarz? Prezentujemy selekcję topowych zdjęć, które mogą stanowić dla was inspirację do przyszłych sesji oraz radzimy co zrobić, aby zdjęcie nadawało się do wysłania redakcji. Zdjęcia do mediów rządzą się swoimi prawami. Mają mieć spójną estetykę, przyciągać uwagę, przedstawiać temat, który opisuje artykuł i być trendy!

W naszej pracy kontakt z redakcjami jest bardzo ważnym elementem przy promocji sztuki, promocji płyty, debiucie muzyka, czy premierze jego nowego teledysku. Chcemy, by o naszych artystach pisały media i wiemy jakim materiałem zdjęciowym przekonać do tego dziennikarzy.

Zawartość zdjęcia

W pracy dla gazet bardzo ważne jest to, co fotograf umieści w kadrze. Ani fantastyczne światło, ani uchwycone emocje, czy idealny technicznie kadr nie będą się liczyć, jeśli na fotografii będzie pokazana inna osoba, niż ta o której opowiada artykuł.

Daria Zawiałow / fot. Piotr Porebsky

Daria Zawiałow / fot. Piotr Porebsky

Daria Zawiałow by Piotr Porebsky

Tło i światło

Dla wielu fotografów to oczywistość, natomiast dla początkujących niekoniecznie. Fotografia jest ”sztuką malowania światłem”. To ono zachwyca, zarysowuje kształty, nadaje nastrój oraz temat naszego zdjęcia. Jeśli mamy płaskie światło, to zdjęcie po prostu ”leży” i nie jest dobre. Szukaj z fotografem interesującego światła i stwórzcie obraz, który nie leży, a wręcz „wychodzi na zewnątrz”.

Małgorzata Foremniak / fot. Mateusz Stankiewicz

Małgorzata Foremniak / fot. Mateusz Stankiewicz

Stylistyka

Zdjęcia gwiazd, które najczęściej spotkacie w mediach to zdjęcia lifestylowe, sesje wizerunkowe, kampanie modowe. Jak już wysyłasz redakcji paczkę zdjęć z sesji w jednej stylistyce, to trzymaj się jej i pamiętaj, że ilustuje ona tekst.

Małgorzata Foremniak by Mateusz Stankiewicz

Gdy będziesz wysyłał zdjęcia do wywiadu, nada się zdjęcie jak to z espresso z Małgorzatą Foremniak,wykonane przez Mateusza Stankiewicza, natomiast wybierając zdjęcia, które mają promować nową trasę koncertową, czy premierę płyty wysyłaj sesje stworzoną specjalnie po to, jak rewelacyjne zdjęcia do płyty POCZTÓWKA Z WWA, LATO ’19 Taco Hemingway’a autorstwa Pawła Fabjańskiego.

Taco Hemingway / fot. Paweł Fabjański

Taco Hemingway / fot. Paweł Fabjański

Taco Hemingway / fot. Paweł Fabjański

Taco Hemingway / fot. Paweł Fabjański

Rozdzielczość i jakość zdjęć

Gdy rozpoczynasz współpracę z mediami, może czekać na ciebie spora niespodzianka. Jeśli mówimy o rozdzielczości to każda obecnie produkowana lustrzanka spełnia wymagania prasy. Gdy wysyłasz zbyt duże zdjęcia, możesz wręcz się zdziwić. Zdjęcia umieszczane w agencjach nie mogą za wiele „ważyć”, a druk gazetowy nie jest zbyt wymagający… Media internetowe też nie muszą korzystać z RAW’ów. „Waga” plików, zajmujących niewiele ponad 1MB zdecydowanie wystarcza na druk o wystarczającej jakości jak również pozwala na szybkie przesyłanie.

Trend

Estetyka lat 90’tych powróciła na dobre. Fotografie reklamowe wychodzą ze studia na osiedla, cofamy się do old schoolu, analogowych aparatów, starych zabawek, ortalionu i nieco wyblakłej kolorystyki. Nie jest to jedyny z obecnie panujących trendów, ale widoczny jest dość wyraźnie. W sesjach dla muzyków, czy PRze produktowym jak ten dla Łomży, liczy się trend.

Łomża Piwo Jasne Pełne by Zuza Krajewska

Łomża Jasne Pełne rusza z kampanią we współpracy z Zuzą Krajewską

Selekcja materiału – więcej nie znaczy lepiej

Często osobami selekcjonującymi zdjęcia, jesteśmy my. Nie boimy się zredukować ich liczby, bo wiemy, że liczy się jakość, a nie ilość. W czasach, gdy wielu uważa, że „im więcej tym lepiej” trudno ograniczyć się do minimum. Warto pamiętać, że jedno zdjęcie mówi często więcej niż 1000… znaków. Lepiej pokazać za mało — w takim przypadku rośnie nasza szansa na to, że uważny odbiorca poświęci więcej czasu na to by dokładniej się przyjrzeć obejrzanym fotografiom. Poza tym, te zdjęcia, których nie wykorzystaliśmy możemy pokazać innej redakcji, a artykuł mimo, że będzie o tym samym, wciąż będzie przyciągał czytelników.