PR i marketing na rynku technologicznym

Peter Drucker powiedział, że marketing to cały biznes z punktu widzenia jego ostatecznego klienta, i że od klienta zależy powodzenie tego biznesu. Takie postawienie sprawy burzy nieco nasze wyobrażenie o funkcjonowaniu rynku, przecież dobrze wiemy, że gwarantem doskonałej sprzedaży jest przede wszystkim doskonały produkt, charakteryzujący się z jednej strony wysoką jakością, z drugiej zaś przystępną ceną.

Powinien on wyprzedzać wszystkie inne znajdujące się na rynku produkty z danej kategorii pod względem innowacyjności, oryginalności, czy liczby posiadanych funkcji. Bez wątpienia w branży z jaką mamy do czynienia, czyli w branży technologicznej, rewolucyjne rozwiązania i specjalistyczna wiedza są warunkami powiedzenia. Doświadczona kadra inżynierska, własna technologia opatentowana w Urzędzie Patentowym, czy świetnie działający serwis charakteryzują najlepsze przedsiębiorstwa. Najbardziej rozwinięte państwa świata wykładają ogromne pieniądze na badania w dziedzinie nowych technologii, bowiem najlepsze i najbardziej nowoczesne rozwiązania dają przewagę na światowych rynkach. Pomimo tego nie należy nigdy zapominać, że to klient odgrywa zawsze pierwszoplanową rolę.

 Aby odnieść sukces na dzisiejszym rynku, należy zmienić sposób myślenia i zrozumieć, że czegokolwiek byśmy nie robili lub czegokolwiek nie produkowali, wszystko w ostatecznym rozrachunku ma za zadanie służyć ludziom. Mówiąc krótko, zaspokaja ich potrzeby, natomiast fakt, że potrzeby te są bardzo zróżnicowane sprawia, iż nawet najdoskonalszy i najbardziej zaawansowany technicznie produkt nie jest w stanie usatysfakcjonować wszystkich. Wobec tego najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed każdą firmą działająca w trudnych warunkach rynku, jest próba odpowiedzi na pytanie: jakie potrzeby zaspakajać będzie moja działalność, co konkretnie jest ona w stanie dać klientom? Pomocy dostarcza dysponujący szeregiem najróżniejszych narzędzi marketing, dzięki któremu zdobywamy a następnie wykorzystujemy wiedzę w celu wypracowania przewagi konkurencyjnej. Analiza rynkowa, dokładne zbadanie otoczenia, w którym funkcjonuje firma, analiza konkurencji, mocnych i słabych stron zarówno naszego przedsiębiorstwa jak i przedsiębiorstw produkujących podobne do naszych produkty i usługi, pozwalają na podejmowanie strategicznych decyzji w kwestii tego, co i jak wytwarzać. Wiedza jest podstawą podejmowania wszelkich działań, a jednym z najcenniejszych jej rodzajów na rynku jest wiedza o potrzebach klienta, bowiem to właśnie tym potrzebom powinny być podporządkowane wszelkie nasze działania.

 Jak pokazują badania, wprowadzanie na rynek nowego produktu jest bardzo trudne i często kończy się niepowodzeniem. Można by rzec, że mamy do czynienia ze swego rodzaju wyścigiem technologicznym, gdzie firmy podpatrując się nawzajem wprowadzają coraz to nowe, naszpikowane funkcjami (często niedopracowane z powodu pośpiechu) produkty. Firmy te przechodzą od opracowywania i produkcji wyrobów do marketingu, a powinno być na odwrót. Sukces jednak odnoszą ci, którzy nie tworzą produktów mających trafić do wszystkich, lecz starają się zrozumieć codzienne życie swoich klientów, zrozumieć w jaki sposób użytkują oni zakupione produkty.

 Jednym z narzędzi marketingu jest segmentacja rynku, czyli jego podział na oddzielne grupy nabywców potrzebujących odmiennych produktów oraz zastosowania odmiennego zestawu marketing-mix. Segmentacja to inaczej adekwatna odpowiedź na konkretne potrzeby, pozwala także trafić do określonej grupy klientów, na której nam szczególnie zależy. Znając dokładnie rynek i jego oczekiwania jesteśmy w stanie szybciej i efektywniej na nie odpowiedzieć, a nasze produkty będą nie tylko zaprojektowane z myślą o kliencie, lecz także oryginalne, przebiją się w gąszczu im podobnych. Produkt, który jest rozpoznawalny, odróżnia się od wszystkich innych, oprócz wysokiej jakości posiada wartość dodaną, która stanowi o jego przewadze konkurencyjnej.

 Są to jedne z wielu korzyści, jakie dostarcza szeroko pojęty marketing, jednak aby zrozumieć w pełni rolę promocji i reklamy, należy wspomnieć także o przeszkodach, na jakie napotykać mogą firmy. Oprócz problemów takich, jak niska rentowność, mały potencjał wytwórczy, lub problemy kadrowe, przeszkodą w rozwoju nawet najbardziej zaawansowanej pod względem technologicznym firmy może być brak dobrej promocji i słaba znajomość marki na rynku. Marka bowiem, jej wizerunek, czy zaufanie klientów należą dziś do najcenniejszych zasobów przedsiębiorstw, pracuje się na nie długo i ciężko, a zdobycie opinii wiarygodnej i solidnej firmy, która przestrzega zasad etycznych jest bezcenne.

 PR też potrzebny

 Rzeczą naturalną i oczywistą jest, że najważniejszymi cechami produktów i usług z szeroko pojętego zakresu technologii są ich jakość, innowacyjność oraz konkretne korzyści, jakie przynoszą. Jednak, jak to już zostało wspomniane na początku, wszystkie one w ostatecznym rozrachunku służą ludziom, właśnie z myślą o ludziach powinny być zaprojektowane; stąd coraz większą rolę odgrywa obecność innych, „nietechnicznych” cech. Zmieniają się i rosną wymogi nabywców, którzy mając ogromny wybór coraz większą rolę przywiązują nie tylko do funkcjonalności, lecz także do wygody, oryginalności i design’u, wzrasta ich świadomość ekologiczna, coraz większą rolę przykładają do aspektów bezpieczeństwa, zdrowia, lub komfortu osób niepełnosprawnych. Firmy zaczynają być postrzegane poprzez pryzmat społecznych i politycznych wartości, oczekuje się od nich rzetelnych informacji na temat produktów i usług,  ich pochodzenia oraz warunków, w jakich powstają. Do tego wspomnieć należy o ogromnej opiniotwórczej roli, jaką spełniają fora, blogi, specjalistyczne serwisy. 78% populacji ufa w referencje i rekomendacje „znajomych” z portali społecznościowych, a jedynie 14% wierzy w tradycyjną formę reklamy. Dlatego od tradycyjnych reklam większym zaufaniem i zainteresowaniem cieszy się np. dzielenie się wiedzą przez ekspertów we wspomnianych wyżej obszarach działalności w sieci. PR i marketing w odróżnieniu od kładącej nacisk na produkt tradycyjnej sprzedaży, stara się nawiązać komunikację z klientem, w równorzędnej relacji zrozumieć jego styl życia oraz wsłuchać w potrzeby.

 Katarzyna Brdak

Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej

logo_media_work

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.