Rynek IT coraz bardziej zróżnicowany: Tablety robią furorę

Rynek IT w Europie stał się w pierwszej połowie 2011 roku znacznie bardziej zróżnicowany niż w poprzednich latach. Środowisko jednak wykazało, że dostosowuje się on do określonej sytuacji rynkowej. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku sektor IT odnotował w Europie wzrost o 11 proc.

Obecnie w Europie Zachodniej i Wschodniej można zaobserwować różne tendencje na rynku, zarówno w segmentach klientów biznesowych, jak i prywatnych. Największym zainteresowaniem we wszystkich krajach Europy cieszą się tablety. W ciągu następnych kilku kwartałów z pewnością pojawią się w tym obszarze kolejne innowacyjne produkty różnych producentów. W efekcie wszystkie prognozy dla tej gałęzi rynku są bardzo dobre i oznaczają oczekiwane wysokie tempo wzrostu zarówno w tym roku, jak i następnym. Chociaż klientów indywidualnych interesują obecnie głównie iPady i tego typu podobne urządzenia, konsumenci nie zastępują tabletami używanych dotychczas urządzeń komputerowych, lecz kupują je jako ich uzupełnienie. Tablety nie wyparły jeszcze komputerów przenośnych i raczej nie nastąpi to w najbliższym czasie. Różnorodność urządzeń komputerowych, od tabletów przez netbooki i notebooki, aż po zintegrowane komputery i komputery stacjonarne, odzwierciedla zróżnicowany charakter cyfrowego stylu życia.

Europa Środkowa i Wschodnia: pozytywne zmiany

Rynki w Europie Środkowej i Wschodniej stopniowo wychodzą z kryzysu finansowego i gospodarczego. Panuje ożywienie, również w prywatnym sektorze handlowym. W pierwszej połowie 2011 roku sprzedaż produktów z branży IT wzrosła o 33 proc. GfK Retail and Technology prognozuje, że trend będzie utrzymywał się przez cały rok. Komputery stacjonarne stanowią obecnie główną przyczynę tej zmiany, zarówno w przypadku klientów biznesowych, jak i konsumentów indywidualnych, którzy w swoich wyborach częściej kierują się ceną. System operacyjny Windows 7 jest powodem wymiany sprzętu komputerowego. Ponadto konsumenci w Europie Wschodniej coraz częściej decydują się na zakup komputerów przenośnych. Podobnie jak w przypadku krajów zachodnich, urządzenia te coraz częściej stają się standardowym wyposażeniem gospodarstw domowych, mimo że ich średnie ceny są wyższe. Podobny trend można zaobserwować w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które czerpią korzyści z bardziej elastycznego i zindywidualizowanego użytkowania komputera przez pracowników.

Różnice pomiędzy klientami indywidualnymi i biznesowymi

Większość rynków IT skierowanych do klientów indywidualnych w Europie Zachodniej jest nasycona. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku odnotowano sprzedaż o 4 proc. niższą niż przed rokiem. Tylko na niektórych rynkach niszowych, takich jak monitory wielkoformatowe, przenośne zewnętrzne twarde dyski oraz tablety, zauważono wzrost popytu. Na przykład w Niemczech w sytuacji, gdy gospodarstwa domowe są dobrze wyposażone w produkty z branży IT i coraz rzadziej podejmowane są nowe inwestycje, widać stagnację na rynku komputerów i monitorów, z

3-procentowym spadkiem w pierwszej połowie 2011 roku. Z drugiej strony w krajach Europy Południowej, takich jak Portugalia, Włochy, Grecja i Hiszpania, trudna sytuacja gospodarcza oraz niepokój konsumentów doprowadziły do spadku popytu w sektorze prywatnym. Ponadto w wielu segmentach nie wprowadzono innowacji, wobec czego europejscy konsumenci nie widzą powodów, aby dokonywać nowych zakupów. Całkowicie odmienny obraz w stosunku do klientów biznesowych można zobaczyć w Europie Zachodniej, gdzie w pierwszej połowie roku sprzedaż wzrosła o 22 proc. Trend w kierunku cloud computing dał bardzo pozytywny efekt. Firmy inwestują obecnie przede wszystkim w podstawowe wymagania techniczne, aby móc w przyszłości oferować usługi na większą skalę oraz z nich korzystać. Trend ten powinien utrzymać się do połowy 2012 roku, ze względu na to, że cyfrowe treści w jakości HD oraz duża liczba użytkowników wymagają odpowiednio zaawansowanej infrastruktury. W związku z tym popyt na produkty takie jak przełączniki, routery i urządzenia do przechowywania sieciowej pamięci masowej, jest obecnie coraz większy. Tak jak w roku ubiegłym dochodzi do tego również zakup nowego komputera ze względu na wprowadzenie w przedsiębiorstwach systemu operacyjnego Windows 7.

Perspektywy

Jednocyfrowy wzrost sprzedaży w 2011 roku.
Sektor IT jest obecnie znacznie bardziej zróżnicowany niż w przeszłości. Tendencja do silnego wzrostu na rynkach niszowych, które są zaawansowane technologicznie, wraz z wpływem zakupów związanych z wymianą sprzętu, powodują, że segmenty rynku stają się nasycone, a rozwiązania cloud computing będą w przyszłości odnotowywać dalszy wzrost sprzedaży. GfK Retail and Technology przewiduje jednocyfrowy wzrost sprzedaży na całym rynku IT w Europie, zarówno w tym, jak i w przyszłym roku.

Metoda

GfK Retail and Technology, poprzez panel handlowy, regularnie zbiera dane dotyczące rynku telewizorów i odtwarzaczy wideo, przenośnych urządzeń audio, kamer wideo, hi-fi oraz systemów kina domowego, elektroniki samochodowej i urządzeń do przechowywania pamięci w ponad 90 krajach na całym świecie. Jeśli nie zaznaczono inaczej, ocena jest wystawiana na podstawie informacji z sześciu krajów Europy Zachodniej: Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Źródło: GfK Polonia

 

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.