Rynek reklamy: trendy, tendencje, prognozy

Prezentujemy aktualną sytuację w świecie reklamy, wszelkie trendy ostatniego kwartału 2012 roku i prognozy na następne lata.

Sponsorowane linki rosną w siłę…

Statystyki mówią same za siebie – paid search cieszy się coraz większą popularnością. Firmy wydają więcej środków na płatną reklamę w wyszukiwarkach, a skuteczność i zyski z tego typu promowania marki również rosną. Bing/Yahoo odnotowało wzrost swoich statystyk kliknięć w stosunku do pierwszego kwartału 2012, a także zarobiło o 1% więcej na sponsorach w porównaniu do poprzedniego roku. Spadek w tej dziedzinie zanotowało Google – o 1%.

Dobrze radzi sobie paid search w urządzeniach tabletowych. Zarówno w pierwszym, jak i drugim kwartale tego roku zanotowano wzrost wydatków na reklamę przeznaczoną pod internetowe tablety, a także zdecydowanie większe zwroty z takich inwestycji. Reklama tego typu rozwija się szybciej od tradycyjnego marketingu przeznaczonego na PC, a także smartphony. Przewiduje się, że jej znaczenie będzie nadal rosło, a sponsorzy będą generować większe zyski.

Jak rozwijają się social media? Wystarczy powiedzieć, że w ostatnim czasie Facebook wykazał się wzrostem zaangażowania w reklamę przez swoich użytkowników o około 338%, co może świadczyć o tym, że promocja na jego platformie staje się coraz bardziej skuteczna. Oznacza to, że firmy, chcące dobrze wypromować swoją markę, będą angażować się w promocję na Facebooku i wykorzystywać wszelkie technologiczne nowinki, które udostępnia im portal Zuckerberga.

Stabilny sposób reklamy…

Warto zwrócić uwagę, że pomimo wszechobecnego kryzysu i niestabilnej sytuacji gospodarczej na świecie, rynek wyszukiwarek radzi sobie niezmiennie dobrze. W USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii odnotowano wzrost znaczenia marketingu opartego na linkach sponsorowanych. Wydatki przeznaczane na tego typu reklamę wzrosły w ciągu roku o odpowiednio: 13% w USA, 12% w Niemczech i 18 % w Wielkiej Brytanii. Natomiast zyski z reklam wzrosły aż o 23% w USA i 5% w Wielkiej Brytanii, jedynie Niemcy wykazały odwrotną tendencję – spadek o 5%.

Stosunek liczby kliknięć do kosztów włożonych w emisję reklamy także rośnie, choć nie regularnie. W przypadku Google, CPC obniżyło się w drugim kwartale 2012, natomiast wzrosło o 32% w skali roku. Podobnie było z Bing/Yahoo, które zanotowało 26% wzrostu CPC w porównaniu do 2011 roku. Co się tyczy Stanów Zjednoczonych, zanotowano tam zdecydowane obniżenie się CPC Google. Jest to związane z dynamicznym wzrostem znaczenia urządzeń mobilnych, które oferują tańsze kliknięcia i stopniowo wypierają PC. W innej sytuacji są jeszcze Niemcy i Wielka Brytania – tutaj wzrost CPC wyniósł odpowiednio 32% i 21%. Jeśli chodzi o zestawienie dwóch największych wyszukiwarek świata, to ich udział w rynku pozostaje mniej więcej w takim samym stosunku jak w roku ubiegłym – Google 81,5%, Bing/Yahoo 18,5%. Warto dodać, że w poprzednim kwartale Bing/Yahoo miało jedynie 16,9% udziału, a zatem zaliczyło ponad 2% wzrostu.

Urządzenia mobilne zyskują przewagę…

Nie ulega wątpliwości, że ludzie są teraz świadkami swoistej zmiany warty na rynku reklamy internetowej – standardowe komputery, z których najczęściej korzystano do wyszukiwania informacji i rozrywki, zostają wypierane przez małe, przenośne tablety lub smartphony. Ten trend najlepiej widać w statystykach współczynnika konwersji – miernika skuteczności akcji marketingowych. CR jest w tym wypadku jednoznaczny – wyszukiwania produktów przez tablety są 20% bardziej skuteczne od PC. Zdecydowanie słabiej prezentują się tu smartphony, których CR jest niższy o 42% w porównaniu do komputerów.

Olbrzymie wrażenie robią także statystyki ROI (zwrotów z inwestycji) – tutaj tablety i smartphony wyprzedzają PC odpowiednio o 68% i 3%. Warto zauważyć, że w przypadku urządzeń mobilnych, zdecydowanie bardziej skuteczna jest sprzedaż detaliczna, nieco rzadziej decyduje się natomiast na skorzystanie z usług finansowych. Być może wynika to z faktu, że małe, multimedialne urządzenia nie wzbudzają tak dużego zaufania w przypadku ważnych inwestycji finansowych.

Właściciele tabletów atrakcyjnymi klientami…

Tablet commerce zdaje się mieć zdecydowaną technologiczną przewagę nad PC – tablet ma większy ekran, który gwarantuje bardziej komfortowe i dokładniejsze przeglądanie ofert i sprawdzanie produktów. Dotykowy interface zapewnia dodatkowe wrażenia podczas zakupów i co najważniejsze – może być używany wszędzie, także w trakcie jazdy busem czy oczekiwania na znajomych.

Tablety nie należą do urządzeń tanich i wciąż posiada ją stosunkowo niewielka ilość społeczeństwa. Sprawia to, że są oni wyjątkowo atrakcyjną grupą konsumentów – posiadają ponad przeciętne potrzeby i środki, za które mogą sobie pozwolić na zakup danego produktu. Dodatkowo są na bieżąco z nowinkami technicznymi więc skoro zakupili sobie tablet internetowy, prawdopodobnie zakupią też inne ciekawe gadżety elektroniczne, a te mogą znaleźć właśnie za pośrednictwem internetowych wyszukiwarek. Właśnie dlatego zastosowanie marketingu przy tego typu urządzeniach może być bardzo skuteczne.

Prognoza na przyszłość…

Przewiduje się, że search engine marketing będzie stale się rozwijał. Z przeprowadzonych analiz i statystyk jasno wynika, że zwiększy się także udział urządzeń mobilnych w świecie reklamy. Ich niezwykle wysokie ROI zdaje się wskazywać, że inwestorzy będą stopniowo przenosić swoje inwestycje z platform PC na tablety i smartphony. Według prognoz, do końca tego roku 20% wszystkich wyszukiwań będzie przeprowadzanych na urządzeniach mobilnych – szacuje się, że inwestorzy będą przeznaczać analogicznie 16-20% funduszy na tę gałąź marketingu internetowego. Świetlana przyszłość szykuje się też dla Facebooka i szeroko pojętych mediów społecznościowych. Za sprawą nowych urozmaiceń (np. oś czasu) portal Zuckerberga stał się jeszcze bardziej atrakcyjnym medium na reklamę. Firmy wykazują coraz większy angaż w prowadzenie swoich fanpage’y, częściej postują i komunikują się z zainteresowanymi grupami odbiorców, a to oznacza, że dostrzegły ogromny potencjał w reklamowaniu się na Facebooku.

 

Dawid Reps

Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.