Rynek reklamy: trendy, tendencje, prognozy
Prezentujemy aktualną sytuację w świecie reklamy, wszelkie trendy ostatniego kwartału 2012 roku i prognozy na następne lata.
Sponsorowane linki rosną w siłę…
Statystyki mówią same za siebie – paid search cieszy się coraz większą popularnością. Firmy wydają więcej środków na płatną reklamę w wyszukiwarkach, a skuteczność i zyski z tego typu promowania marki również rosną. Bing/Yahoo odnotowało wzrost swoich statystyk kliknięć w stosunku do pierwszego kwartału 2012, a także zarobiło o 1% więcej na sponsorach w porównaniu do poprzedniego roku. Spadek w tej dziedzinie zanotowało Google – o 1%.
Dobrze radzi sobie paid search w urządzeniach tabletowych. Zarówno w pierwszym, jak i drugim kwartale tego roku zanotowano wzrost wydatków na reklamę przeznaczoną pod internetowe tablety, a także zdecydowanie większe zwroty z takich inwestycji. Reklama tego typu rozwija się szybciej od tradycyjnego marketingu przeznaczonego na PC, a także smartphony. Przewiduje się, że jej znaczenie będzie nadal rosło, a sponsorzy będą generować większe zyski.
Jak rozwijają się social media? Wystarczy powiedzieć, że w ostatnim czasie Facebook wykazał się wzrostem zaangażowania w reklamę przez swoich użytkowników o około 338%, co może świadczyć o tym, że promocja na jego platformie staje się coraz bardziej skuteczna. Oznacza to, że firmy, chcące dobrze wypromować swoją markę, będą angażować się w promocję na Facebooku i wykorzystywać wszelkie technologiczne nowinki, które udostępnia im portal Zuckerberga.
Stabilny sposób reklamy…
Warto zwrócić uwagę, że pomimo wszechobecnego kryzysu i niestabilnej sytuacji gospodarczej na świecie, rynek wyszukiwarek radzi sobie niezmiennie dobrze. W USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii odnotowano wzrost znaczenia marketingu opartego na linkach sponsorowanych. Wydatki przeznaczane na tego typu reklamę wzrosły w ciągu roku o odpowiednio: 13% w USA, 12% w Niemczech i 18 % w Wielkiej Brytanii. Natomiast zyski z reklam wzrosły aż o 23% w USA i 5% w Wielkiej Brytanii, jedynie Niemcy wykazały odwrotną tendencję – spadek o 5%.
Stosunek liczby kliknięć do kosztów włożonych w emisję reklamy także rośnie, choć nie regularnie. W przypadku Google, CPC obniżyło się w drugim kwartale 2012, natomiast wzrosło o 32% w skali roku. Podobnie było z Bing/Yahoo, które zanotowało 26% wzrostu CPC w porównaniu do 2011 roku. Co się tyczy Stanów Zjednoczonych, zanotowano tam zdecydowane obniżenie się CPC Google. Jest to związane z dynamicznym wzrostem znaczenia urządzeń mobilnych, które oferują tańsze kliknięcia i stopniowo wypierają PC. W innej sytuacji są jeszcze Niemcy i Wielka Brytania – tutaj wzrost CPC wyniósł odpowiednio 32% i 21%. Jeśli chodzi o zestawienie dwóch największych wyszukiwarek świata, to ich udział w rynku pozostaje mniej więcej w takim samym stosunku jak w roku ubiegłym – Google 81,5%, Bing/Yahoo 18,5%. Warto dodać, że w poprzednim kwartale Bing/Yahoo miało jedynie 16,9% udziału, a zatem zaliczyło ponad 2% wzrostu.
Urządzenia mobilne zyskują przewagę…
Nie ulega wątpliwości, że ludzie są teraz świadkami swoistej zmiany warty na rynku reklamy internetowej – standardowe komputery, z których najczęściej korzystano do wyszukiwania informacji i rozrywki, zostają wypierane przez małe, przenośne tablety lub smartphony. Ten trend najlepiej widać w statystykach współczynnika konwersji – miernika skuteczności akcji marketingowych. CR jest w tym wypadku jednoznaczny – wyszukiwania produktów przez tablety są 20% bardziej skuteczne od PC. Zdecydowanie słabiej prezentują się tu smartphony, których CR jest niższy o 42% w porównaniu do komputerów.
Olbrzymie wrażenie robią także statystyki ROI (zwrotów z inwestycji) – tutaj tablety i smartphony wyprzedzają PC odpowiednio o 68% i 3%. Warto zauważyć, że w przypadku urządzeń mobilnych, zdecydowanie bardziej skuteczna jest sprzedaż detaliczna, nieco rzadziej decyduje się natomiast na skorzystanie z usług finansowych. Być może wynika to z faktu, że małe, multimedialne urządzenia nie wzbudzają tak dużego zaufania w przypadku ważnych inwestycji finansowych.
Właściciele tabletów atrakcyjnymi klientami…
Tablet commerce zdaje się mieć zdecydowaną technologiczną przewagę nad PC – tablet ma większy ekran, który gwarantuje bardziej komfortowe i dokładniejsze przeglądanie ofert i sprawdzanie produktów. Dotykowy interface zapewnia dodatkowe wrażenia podczas zakupów i co najważniejsze – może być używany wszędzie, także w trakcie jazdy busem czy oczekiwania na znajomych.
Tablety nie należą do urządzeń tanich i wciąż posiada ją stosunkowo niewielka ilość społeczeństwa. Sprawia to, że są oni wyjątkowo atrakcyjną grupą konsumentów – posiadają ponad przeciętne potrzeby i środki, za które mogą sobie pozwolić na zakup danego produktu. Dodatkowo są na bieżąco z nowinkami technicznymi więc skoro zakupili sobie tablet internetowy, prawdopodobnie zakupią też inne ciekawe gadżety elektroniczne, a te mogą znaleźć właśnie za pośrednictwem internetowych wyszukiwarek. Właśnie dlatego zastosowanie marketingu przy tego typu urządzeniach może być bardzo skuteczne.
Przewiduje się, że search engine marketing będzie stale się rozwijał. Z przeprowadzonych analiz i statystyk jasno wynika, że zwiększy się także udział urządzeń mobilnych w świecie reklamy. Ich niezwykle wysokie ROI zdaje się wskazywać, że inwestorzy będą stopniowo przenosić swoje inwestycje z platform PC na tablety i smartphony. Według prognoz, do końca tego roku 20% wszystkich wyszukiwań będzie przeprowadzanych na urządzeniach mobilnych – szacuje się, że inwestorzy będą przeznaczać analogicznie 16-20% funduszy na tę gałąź marketingu internetowego. Świetlana przyszłość szykuje się też dla Facebooka i szeroko pojętych mediów społecznościowych. Za sprawą nowych urozmaiceń (np. oś czasu) portal Zuckerberga stał się jeszcze bardziej atrakcyjnym medium na reklamę. Firmy wykazują coraz większy angaż w prowadzenie swoich fanpage’y, częściej postują i komunikują się z zainteresowanymi grupami odbiorców, a to oznacza, że dostrzegły ogromny potencjał w reklamowaniu się na Facebooku.
Dawid Reps
Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!