Rynek e-commerce w Polsce i na świecie
30 listopada, Dzień Darmowej Dostawy, akcji, która ma za zadanie zachęcić Polaków do zakupów przez Internet i postrzegania ich jako wygodnej, bezpiecznej oraz atrakcyjnej cenowo formy zakupów. Jak wynika z raportu przygotowanego przez TNS Pentor i TNS OBOP, polscy internauci są otwarci na korzystanie z tej formy zakupów, ale jednocześnie przeszło co czwarty z nich (26%) wskazuje, że obecne warunki dostępu do Internetu uniemożliwiają mu w pełni satysfakcjonujące korzystanie z tego medium.
Rynek e-commerce w Polsce rozwija się dość dynamicznie. Można zaobserwować między innymi rosnącą popularność serwisów oferujących zakupy grupowe – w Polsce skorzystała z tej formy zakupów już niemal 1/3 internautów (31%). To znakomicie więcej niż w krajach skandynawskich, np. Szwecji, czy Finlandii, gdzie z platform zakupów grupowych skorzystało zaledwie 6% internautów. Liderami w tej kategorii są Chińczycy, wśród których po zakupy grupowe sięgnął już niemal co drugi internauta (46%).
Również zakupy mobilne są szczególnie popularne w regionie azjatyckim – aż 34% użytkowników internetu mobilnego z Chin i Korei Południowej robi zakupy przez telefon. W Polsce 13% spośród użytkowników internetu mobilnego zdecydowało się na zakupy w tym kanale, co jest wynikiem zbliżonym do poziomu ogólnoświatowego (14%) jak i poziomu naszych sąsiadów – Niemiec (13%), Czech (12%) czy Rosji (12%).
Coraz głośniej mówi się też o możliwościach i ambicjach portali społecznościowych w zakresie tworzenia platform handlowych. Podczas gdy zaledwie jedna czwarta respondentów z rynków rozwiniętych uznaje portale społecznościowe za odpowiednie miejsce do nabywania produktów, opinie tę podziela już ponad 48% badanych z rynków rozwijających się. Polska sytuuje się pomiędzy tymi dwoma światami – 36% internautów jest otwartych na taką możliwość. Znów porównując się do naszych sąsiadów, podobny wynik uzyskano w Rosji (37%), jednak internauci z Czech i Niemiec wykazują już znacznie niższe zainteresowanie zakupami za pośrednictwem portali internetowych (wskaźnik wynosi odpowiednio 29% i 16%).
Z punktu widzenia wielu marek otwartość konsumentów na wydawanie pieniędzy w sieci oznacza istotną szansę na rozwój. Jednakże, zanim przedsiębiorstwa będą mogły w pełni wykorzystać widoczny w tych obszarach entuzjazm dla świata cyfrowego, konieczne będzie pokonanie pewnych przeszkód. Niemal połowa (48%) internautów z rynków rozwijających się korzystałaby z internetu częściej, gdyby dostęp do niego był tańszy. Bardzo wysokie wartości tego wskaźnika uzyskano w Afryce, szczególnie w Ghanie (81%), w Nigerii (71%) oraz w Kenii (68%). Także w Polsce znacząca grupa osób (26%) wskazała cenę internetu jako element istotnie blokujący ich możliwość swobodnego i pełnego korzystania z tego medium. W naszym regionie podobne trudności deklarują Rosjanie (28% wskazań); znacznie lepiej swoją sytuację oceniają Czesi (jedynie 16%), czy Niemcy (9%).
Konrad Magdziarz z TNS OBOP dodaje: „Jak pokazuje raport Digital Life, w Polsce istnieje duże zapotrzebowanie na szerszy dostęp do Internetu, w tym w ramach usług komórkowych. Niestety ceny tej usługi nadal są barierą dla wielu osób. Usunięcie tej przeszkody, wraz z dużą chęcią Polaków do korzystania z zakupów internetowych, mogą przyczynić się do szybkiego rozwoju tych marek, które będą najlepiej potrafiły wykorzystać potencjał cyfrowego świata. „
Źródło: TNS OBOP
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!