Czy warto promować muzykę we współpracy z wytwórnią?

Każdy młody artysta, który od pewnego czasu tworzy własną muzykę, posiada pierwsze nagrania i coraz większe przeświadczenie o swojej dojrzałości muzycznej, zaczyna zastanawiać się w jaki sposób podzielić się nią ze światem. W Internecie znajdziemy wiele artykułów na temat niezależnej promocji w social mediach, ale naturalnie pojawiają się pytania, czy to wystarczy? Czy warto zasięgnąć pomocy specjalistów i oddać swoją karierę w ręce wytwórni płytowej? Czy jest to rozwiązanie dla każdego?

Wytwórnie w Polsce

W naszym kraju z roku na rok wzrasta liczba wytwórni muzycznych, często zakładanych przez ludzi młodych, zainteresowanych biznesem fonograficznym. Na ich czele znajdują się najbardziej rozpoznawalni muzyczni giganci, typu Universal Music Polska, Warner Music Polska czy Sony Music Entertainment Polska. Wszystkich tego typu przedsiębiorstw na terenie Polski jest prawie dwieście.

Warto zwrócić uwagę na przypadki, gdy znani artyści, którzy pragną pozostać w pełni niezależni i samodzielnie kierować swoją karierą artystyczną, zakładają własne wytwórnie muzyczne. Oprócz wydawania własnej muzyki, szukają również innych, obiecujących, młodych wykonawców, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w branży. Przykładem takich wydawnictw jest Kayax, założone przez wziętą piosenkarkę Kayah czy Koka Beats, dzieło jednego z najpopularniejszych polskich raperów – Pezeta.

Jednak największa ilość wydawnictw na rynku to firmy niezależne, często określane jako „kreatywne zaplecze rynku płytowego”, zwykle prowadzone przez pasjonatów muzyki. Często poświęcają oni własne — bywa, że zarobione za korporacyjnym biurkiem — pieniądze,, nie licząc na wielkie zyski. Produkują z powodzeniem nie tylko krążki, ale także kasety czy winyle, których nakład najczęściej nie przekracza 1,5 tys. egzemplarzy. Chociaż nie współpracują z wielkimi sieciami typu Empik, to jakość wydawnicza jest nierzadko na dużo wyższym poziomie. Czołowi gracze w biznesie muzycznym najczęściej nie są zainteresowani współpracą z młodymi artystami bez zaplecza, dlatego w pierwszej kolejności warto zapukać do drzwi niezależnych wytwórni płytowych.

Szanse i wątpliwości

Wytwórnie płytowe i producenci to specjaliści w promocji, a układ z nimi najbardziej opłaca się muzykom, którzy celują w szeroki, mainstreamowy target. Taka współpraca najczęściej gwarantuje spory zasięg w marketingu muzycznym, a także szybszą rozpoznawalność wizerunku artystycznego. Dzięki ich pomocy, twórczość muzyka ma większą szansę znaleźć się w cyfrowych punktach sprzedaży, takich jak Spotify, Amazon czy iTunes.

Ewentualne zyski zależą od tego, jaki masz potencjał negocjacyjny jako zespół, a także jaki rodzaj umowy zdecydujesz się podpisać.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.