promocja muzyki

Audiomarketing, marketing muzyczny – z czym to się je

W świecie nowych mediów talent muzyczny nie stanowi już przepustki do międzynarodowej czy ogólnopolskiej kariery artystycznej. Artyści chcący zainteresować swoją twórczością nowych odbiorców muszą w pewnym stopniu dopasować się do obowiązujących standardów – zadbać o zrozumiały, unikalny i spójny przekaz zawarty zarówno w samej muzyce, wizerunku, jak i całej rzeczywistości komunikacyjnej. Jakie pułapki czekają na debiutujących muzyków i czym charakteryzuje się skuteczny marketing muzyczny?

Jakie błędy najczęściej popełniają początkujący muzycy?

Największym błędem początkujących twórców jest zbyt sile przywiązanie do warsztatu muzycznego, kosztem koordynacji działań zmierzających do pozyskania nowych odbiorców. Podstawą sukcesu w branży muzycznej jest stałe powiększanie liczby fanów, którzy za sprawą zakupu biletów na koncerty, płyt i gadgetów promocyjnych wspierać będą rozwój artysty. Współczesnego odbiorcę w mniejszym stopniu interesuje przygotowanie muzyczne, a raczej to kim twórca jest, jakie wartości reprezentuje, jak się ubiera, jak wyglądają jego płyty i teledyski, gdzie i jak często koncertuje, kto o nim pisze oraz na ile podejmowane przez niego działania wyróżniają się na tle konkurencji. To właśnie te kryteria w pierwszej kolejności zachęcają do odsłuchu nagrań oraz pomagają zdobyć zaufanie słuchaczy. Rynek muzyczny pełen jest wokalistów z perfekcyjnym głosem oraz znakomitych instrumentalistów z wieloletnim doświadczeniem, którzy nigdy nie odnieśli oni sukcesu właśnie ze względu na brak lub nieumiejętnie prowadzoną komunikację.

audio marketing, promocja muzyki, promocja artystówAudiomarketing w praktyce – od czego zacząć?

Dawniej pierwszym i często jedynym krokiem debiutującego muzyka lub zespołu było nagranie demo oraz rozesłanie go do jak największej liczby wytwórni muzycznych. Po wstępnej akceptacji selekcjonera następował kontakt z nadawcą, a po podpisaniu umowy wszystkie zadania związane z popularyzacją danej twórczości przejmował agent wyspecjalizowany w promocji gwiazd. Wytwórnia sponsorowała wszystkie studyjne sesje nagraniowe, tłoczenie i dystrybucję płyt, przygotowanie nośników reklamowych (np. plakaty, ulotki etc.), zlecała branding oraz kontaktowała się z promotorami w celu organizacji kolejnych koncertów, wywiadów i spotkań z fanami. Twórca mógł w tym czasie swobodnie doskonalić swoje umiejętności i pracować nad nowym materiałem.

Metoda ta jest wysoce nieskuteczna obecnie, ponieważ zarówno wytwórnie płytowe, jaki i agencje artystyczne czy dziennikarze samodzielnie poszukują nowej muzyki. Wolą inwestować swój czas i pieniądze w artystów o ugruntowanej pozycji, posiadających grupę stałych odbiorców, gdyż takie działanie jest bezpieczne z punktu widzenia przedsiębiorcy (muzyka to show-biznes) i oznacza pewny zysk. Poczatkujący muzycy muszą zatem wykazać się inicjatywą i własnymi siłami wykreować swoją twórczość. Dopiero na pewnym etapie rozwoju mają szansę pozyskać zainteresowanie mediów i innych podmiotów rynku muzycznego. Promocję muzyki najłatwiej rozpocząć od założenia strony internetowej oraz wizytówek w mediach społecznościach. Potencjał Internetu i nowoczesnych technologii w marketingu audio jest ogromny i niewielkim nakładem finansowym można spodziewać się bardzo dobrych rezultatów oraz szybkiego dotarcia do dużej liczby odbiorców. Niezbędne jest również stworzenie wyróżniającego się wizerunku – kodu wizualno-komunikacyjnego, który zachęcał będzie do zapoznania się z artystą i jego twórczością.

Jak promować muzykę w Internecie, prasie, radiu i telewizji? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Jak wypromować muzykę?

Wizerunek artysty w promocji muzyki

Na wizerunek artysty (ang. image) składa się wiele czynników, które świadczą o jego przygotowaniu do podjęcia rywalizacji o uwagę słuchaczy. Wizerunek jest wyobrażeniem artysty o samym sobie, dlatego zdradza wiele wyróżników jego twórczości, w tym mi.n. umiejętności, zdolności i wartości, jakie dana osoba czy zespół reprezentuje.

Elementy wizerunku artysty muzyka:

  • Strój;
  • Zachowanie;
  • Logo;
  • Wygląd płyt, okładek, grafik, zdjęć, teledysków, reklam, scenografii i innych materiałów graficznych;
  • Rodzaj wykorzystywanych kanałów komunikacji;
  • Dynamika działań promocyjno-reklamowych;
  • Renoma mediów, sal koncertowych, festiwali, projektów muzycznych i pozamuzycznych związanych z działalnością artysty;
  • Charakter twórczości (ekskluzywny lub inkluzywny).

Wizerunek służy do budowania reputacji w obrębie konkretnej grupy docelowej, dlatego powinien być dopasowany do oczekiwań potencjalnych odbiorców. Słuchacze heavy metalu przywykli m.in. do czarnych gotyckich strojów, długich włosów, ćwieków, krzykliwej biżuterii oraz kontrkulturowego nastawienia i takich właśnie cech instynktownie poszukują wśród muzyków wchodzących na scenę. Dzięki temu mają możliwość utożsamienia się z samym artystom. Zdumienie na widok muzyka przywiązanego do ciężkiego gitarowego brzmienia i ubranego w garnitur lub dres rzadko przekłada się na dodatkowe zainteresowanie i może zostać odebrane w kategoriach prześmiewczego żartu. Nieumiejętne budowanie własnego wizerunku może zatem przynieść efekt odwrotny do zamierzonego – osłabiając pozycję artysty na rynku muzycznym. Strategia szoku może być skuteczna, jednak wymaga ostrożności, doświadczenia i przeważnie zarezerwowana jest dla rozpoznawalnych twórców. Nieskuteczne jest również powielanie schematów, gdyż w żaden sposób nie pozwalają wyróżnić artysty na tle konkurencji. Debiutanci budujący swój wizerunek powinni dokładnie rozpoznać grupę docelową i na tej podstawie sformułować unikalny przekaz – swoisty kod autentyczności – który w innowacyjny sposób wpisze się w charakterystykę danego nurtu muzycznego oraz standardy wyznaczone przez rynek fonograficzny.

Jaka jest rola managera w promocji gwiazd?

Działalność na rynku muzycznym wymaga od artysty nie tylko regularnego wydawania nowych utworów, lecz również nawiązywania nowych kontaktów, organizacji i promocji koncertów, podpisywania umów licencyjnych bądź zabiegania o zainteresowanie fanów oraz mediów. Wymaga to wiedzy w zakresie Public Relations, reklamy, prawa i nowych technologii oraz czasu i energii potrzebnych do wykonania telefonu lub zlecenia prac graficznych. Manager muzyczny przejmuje odpowiedzialność za promowanie artysty. Najczęściej ma już wypracowaną sieć networkingową i rozeznanie w branży muzycznej, co pozwala mu działać znacznie szybciej i skuteczniej niż osoba niedoświadczona. Dobry manager wie jak wypromować muzykę dysponując ograniczonym budżetem, koordynując działania na każdym etapie rozwoju kariery artystycznej. Służy zatem radą dla muzyków, wybierając sprawdzone rozwiązania komunikacyjne. Zaangażowanie managera znacznie ułatwia start na rynku muzycznym, pozwala całkowicie skupić się na pracy twórczej oraz minimalizuje ryzyko błędów, które mogą przełożyć się dodatkowe koszty.

 

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Śmiało, napisz coś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.