Internet w Europie Środkowo-Wschodniej w górę

Wyniki badania gemiusAudience, wskazują na szybki wzrost populacji internetowej w regionie CEE. Od czerwca 2010 od czerwca 2011, do grona europejskich internautów dołączyło około 16 milionów osób. Spośród wszystkich analizowanych rynków regionu CEE, najwyższym poziomem penetracji internetu charakteryzowały się te najmniejsze. Liderem jest Estonia, gdzie 80 proc. populacji surfuje po sieci przynajmniej raz w miesiącu.

Rynek internetu w regionie CEE jest przedmiotem regularnych analiz realizowanych przez firmę Gemius, a ich wyniki prezentowane są na najważniejszych konferencjach branżowych.  Wyniki badania gemiusAudience, obejmującego między innymi monitoring zachowania internautów w sieci i ich nawyków oraz wskaźniki dotyczące struktury socjo-demograficznej wskazują, że krajem o największej liczbie internautów w regionie CEE jest Rosja. Populacja użytkowników sieci przekroczyła tam 50 milionów, a w ciągu zaledwie roku ponad 10 milionów nowych użytkowników zaczęło korzystać z rosyjskiej sieci przynajmniej raz w miesiącu. Na drugim miejscu w tym rankingu uplasowała się Turcja, w której liczba internautów wynosi około 24 milionów. W Polsce liczba internautów w lipcu 2011 r. wynosiła blisko 19 milionów.

Wykres nr 1. Penetracja internetu w regionie (2010 – 2011)

Source: Ukraina: gemiusAudience; Węgry: gemius/Ipsos Fusion Data; Łotwa: gemiusAudience; Czechy: NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius; Rumunia: Mercury Research; Słowacja: AIMmonitor – AIM – Mediaresearch & Gemius; Bułgaria: gemiusAudience (data collected using Synovate research); Polska: Megapanel PBI/Gemius; Słowenia: gemiusAudience; Turcja: Ipsos KMG; Rosja: Estymacja Gemius oparta o statystyki FOM /gemiusFusion Data; Estonia: gemiusAudience (dane zebrane za pomocą badania TURU-UURINGUTE AS); Litwa: gemiusAudience; Chorwacja: Gemius/Valicon; Białoruś: gemiusAudience; Rumunia: Euromonitor; Bośnia: gemiusAudience; Serbia: www.internetworldstats.com (Czerwiec 2010) [Grupy wiekowe – Litwa, Polska: 7+; Czechy.: 10+; Chorwacja, Turcja: 12+; Estonia, Łotwa, Węgry: 15+; Ukraina: 16+ Rosja: 18+; Słowenia: 10-75; Słowacja: 14-79; Bośnia: 15-65; Bułgaria: 15-69; Białoruś: 15-74]

Ukraina, pomimo stosunkowo młodego rynku internetowego, może pochwalić się największym wzrostem liczby internautów spośród badanych krajów. Od czerwca 2010 do czerwca 2011 odnotowano tam 44 proc. wzrost liczby użytkowników internetu. Powyższy wynik zasługuje na uznanie zwłaszcza, że pod względem liczby internautów, kolejny kraj w rankingu – Rosja – odnotował o jedną trzecią mniejszy wzrost procentowy.

W krajach regionu CEE udział wydatków na reklamę online, jest wciąż niższy niż w krajach Europy Zachodniej. Takie wnioski można wyciągnąć analizując dane zawarte w raporcie IAB AdEx. W ciągu pięciu minionych pięciu lat, na pierwszym miejscu w rankingu wydatków na reklamę online na użytkownika, plasuje się rynek czeski, gdzie na jednego internautę przypada kwota 60 euro. Według wspominanego raportu IAB AdEx, w 2011 r. region CEE jest najszybciej rosnącym rynkiem pod względem wydatków na reklamę w sieci, i odnotowuje 33,8 proc. wzrost przychodów z reklamy w porównaniu do poprzedniego roku.

Wykres 2. Wydatki na reklamę online na użytkownika (€/2010) – wszystkie kraje poza Ukrainą, Białorusią iSerbią                      

                                                                  

Źródło: IAB Europe, TNS LT, SPIR, ZenithOptimedia, Gemius.

Przytoczone powyżej dane, jak i wyniki innych badań dotyczących regionu CEE zostaną zaprezentowane przez Gemius na kilku spotkaniach branżowych, które obędą się w najbliższym czasie. Biorąc w nich udział, Gemius chce zaprezentować dane i wiedzę przydatną dla inwestorów branżowych i firm zainteresowanych analizą rynku online. W dniach 26-27 października 2011 r. Gemius weźmie udział w konferencji Webit Congress 2011. Konferencja, która odbędzie się  stolicy Bułgarii, Sofii, jest jednym z największych spotkań branżowych w regionie CEE. Biorą w niej udział najbardziej innowacyjne firmy i główni gracze na tym rynku. Gemius, jako złoty sponsor głównej sekcji „Marketing”, zaprasza na prelekcję „Do You CEE? – rynek internetu i reklamy online w regionie CEE”. Podczas konferencji Marta Klepka, International Marketing Director w Gemius SA, zaprezentuje najnowsze trendy w internecie i rynku reklamy online w Europie Środkowo-Wschodniej.

W tym roku Gemius będzie obecny na jeszcze dwóch konferencjach branżowych – konferencji Internet Poland 2011 w Warszawie i  Internet Czech Forum w czeskiej Pradze.

Źródło: Gemius

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.