Internet na czterech rynkach: Polski, Rosji, Danii i Węgier

Użytkownicy internetu w Danii znacznie chętniej oglądają telewizję online niż internauci w Polsce, Rosji i na Węgrzech. Natomiast zasięg serwisów VOD na Węgrzech jest niemal dziewięć razy wyższy niż w Danii. To kilka wniosków, które można wyciągnąć porównując wyniki badania gemiusAudience na czterech rynkach: Polski, Rosji, Danii i Węgier. 

Zasięg telewizji online

Z porównania wyników badania gemiusAudience (w Polsce Megapanel PBI/Gemius) za luty 2010 roku i luty 2011 roku wynika, że w Polsce, Danii i na Węgrzech spada popularność serwisów telewizji internetowej. To zjawisko jest najbardziej zauważalne w Polsce, gdzie zasięg serwisów oferujących telewizję internetową spadł w stosunku do poprzedniego roku o trzy punkty procentowe. Odwrotna sytuacja ma miejsce w Rosji, gdzie telewizja internetowa działa najkrócej spośród wszystkich badanych krajów.
W analizowanym okresie na tym rynku odnotowano zasięgu telewizji internetowej o cztery punkty procentowe. Natomiast rynek duński jest jedynym, gdzie w badanym czasie zasięg telewizji online przekroczył 40 proc.

Profil internautów

Analizie poddano również wiek użytkowników telewizji online. W Danii i na Węgrzech widzowie telewizji online są  znacznie starsi niż w pozostałych krajach. Podczas, gdy na Węgrzech odsetek internautów oglądających telewizję online w grupie wiekowej 55+ przekracza 35 proc., w Danii wynosi około 20 proc., a w Polsce i Rosji utrzymuje się  na poziomie około 10 proc. Ponad połowa polskich i rosyjskich internautów, którzy oglądają telewizję online, należy do najmłodszej grup wiekowej biorącej udział w badaniu.

 Wykres nr 1. Porównanie widowni telewizji online w  czterech krajach wg wieku

 

Źródło: Gemius,  gemiusAudience, Gemius Hungary Kft. & Ipsos, gemius/Ipsos Audience,
Megapanel PBI/Gemius, 02.2011

Serwisy VOD i YouTube

Wyniki badań wskazują, że serwisy VOD (Video on Demand) w internecie cieszą się największą popularnością na Węgrzech. Zasięg serwisów VOD w tym kraju wynosi blisko 19 proc. i w porównaniu do ubiegłorocznych wyników badań, wzrósł niemal dwukrotnie. Dla porównania, w Danii zasięg serwisów VOD wynosi niecałe 3 proc. W Polsce, zarówno w lutym 2010 roku, jak i w lutym 2011 roku, z internetowych serwisów VOD korzystało około 15 proc. użytkowników internetu.

Analitycy Gemius sprawdzili również jaką popularnością w badanych krajach cieszył się serwis YouTube. Największą liczbę zwolenników tego serwisu odnotowano wśród internautów w Polsce i na Węgrzech. Zgodnie z danymi z badania gemiusAudience za luty 2011 rok (w Polsce znanym jako Megapanel PBI/Gemius), na Węgrzech z tego serwisu korzystało blisko 70 proc. internautów, a w Polsce ten odsetek wyniósł 63 proc.

Wykres nr 2. Zasięg serwisu YouTube.com w wybranych krajach

 

Źródło: Gemius,  gemiusAudience, Gemius Hungary Kft. & Ipsos, gemius/Ipsos Audience, Megapanel PBI/Gemius, 02.2010, 02.2011

Najniższy zasięg serwisu YouTube odnowowano w Rosji. Jednak należy zauważyć, że wskaźnik ten wzrósł o 15 punktów procentowych zaledwie w ciągu jednego roku. Był to największy wzrost dotyczący tego serwisu odnotowany we wszystkich analizowanych krajach.

Rynek internetu w Rosji rozwija w szybkim tempie i można przypuszczać, że popularność serwisów wideo i telewizji internetowej w tym kraju nadal będzie rosła. Na utrzymanie się tego trendu wpływ będzie miało niewątpliwie powodzenie takich serwisów jak: rutube.ru, video.mail.ru, video.yandex.ru oraz smotri.com, które z roku na rok przyciągają nowych uzytkowników.

Metodologia badania

W badaniu brano pod uwagę trzy kategorie stron i serwisów wideo – Telewizja online (definiowana jako serwisy dystrybuujące cyfrowy sygnał telewizyjny przez sieć internet; w każdym z badanych krajów analizowano trzy serwisy tego typu), VOD online (definiowane jako systemy, które umożliwiają użytkownikom wskazanie materiału multimedialnego, który chcą obejrzeć lub wysłuchać poprzez internet, treści wideo na żądanie; w każdym z krajów przeanalizowano 3 serwisy tego typu). Serwis YouTobe został potraktowany jako odrębna kategoria. W Polsce badanie gemiusAudience funkcjonuje pod nazwą  Megapanel PBI/Gemius  i uwzględnia dane na temat zachowania internautów w grupie wiekowej 7+. W Rosji dane dotyczą internautów w wieku 18+.

Źródło: Gemius

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.