Jak promować swoją firmę w Internecie, czyli ABC e-marketingu

Po co nam e-marketing? Czym on jest? Jak wykorzystać go dla dobra naszej firmy?

Polacy coraz częściej korzystają z Internetu, poszukując informacji o usługach i nowych produktach. Wg badań 66% z nas robi zakupy przez Internet, regularnie tej czynności oddaje się 32% dorosłych internautów. Ok. 80 % internautów poszukuje informacji o produktach w sieci. Nieograniczony zasięg i całodobowa dostępność gwarantują zauważalność i rozpoznawalność firmy w sieci. Potrzebna jest do tego jednak dobrze opracowana strategia e-marketingowa.

E-marketing to tak naprawdę umiejętność wykorzystania narzędzi internetowych, aby osiągnąć wyznaczony cel. Działania e-marketingowe mają skupić się przede wszystkim na zbudowaniu świadomości naszej marki, stworzeniu rozpoznawalnego produktu, skonstruowanie efektywnego kanału komunikacji z klientami, jak i dostawcami. Przede wszystkim ma przyczynić się do zwiększenia sprzedaży naszych produktów bądź usług.

Co z tymi narzędziami?

Celem działań E-marketingowych jest dotarcie do jak największej ilości zainteresowanych naszym produktem klientów. Wśród narzędzi e-marketingu jest wiele różnorodnych form działań, które mają nam w tym pomóc. Przeprowadzenie sprecyzowanych, skutecznych działań może nastąpić dopiero poprzez szczegółowa i rzetelną analizę grupy docelowej naszego produktu lub usługi.

Dobrze scharakteryzowana grupa docelowa pod kątem oczekiwań i potrzeb stanie się podatna na skonstruowany przez nas przekaz marketingowy. Brak tej wiedzy dyskwalifikuje nas już n starcie. Nieodpowiedni komunikat informacyjny, promocyjny czy reklamowy może tylko rozdrażnić potencjalnego klienta, z pewnością nie będzie skuteczny. Brak charakterystyki grupy docelowej może sprawi, że idealnie zaprojektowana przez nas kampania przejdzie echem, nie będzie odzewu, bo nie trafi do właściwej grupy, nikt na nią nie zareaguje.

Do podstawowych narzędzi e-marketingu należą:

  • Specjalnie opracowane serwisy internetowe, portale, blogi
  • Prowadzenie stron fanowskich (tzw. fanpage) na popularnych serwisach społecznościowych (Facebook, Nk.pl, i tp)
  • Wpisy eksperckie na innych blogach i forach dyskusyjnych powiązanych tematycznie z działalności naszej firmy
  • Treści multimedialne oparte o kanały komunikacji, takie jak: Youtube, aplikacje na Facebooku (gry angażujące potencjalnych zainteresowanych)
  • Newslettery dla nowych i obecnych klientów
  • Kampanie prowadzone z wykorzystaniem e-maila
  • Linkowanie i pozycjonowanie
  • Co-branding w sieci
  • Reklama banerowa

3…2…1… START

Jako młoda firma rozpoczynamy swoją działalność w internecie. Chcemy, aby nasze działania przyniosły oczekiwany efekt w postaci zysku ze sprzedaży.

Blogosfera

Jako specjaliści w danej dziedzinie (sprzedawcy naszego towaru czy usługi) możemy rozpocząć naszą przygodę z działaniami e-marketingowymi od zaangażowania się w dyskusje na blogach, forach lub czatach związanych tematycznie z obszarem naszej działalności, dzięki czemu będąc ekspertami możemy zdobyć zaufanie potencjalnych klientów. Możemy też dzięki fachowym wypowiedziom na tego typu płaszczyznach komunikacji zyskać rozpoznawalność, tym samym budując pozytywny obraz marki, a co za tym idzie kreujemy jej odbiór wśród przyszłych klientów. W sytuacji, gdy pojawią się negatywne opinie na temat naszej firmy możemy bezzwłocznie reagować na negatywne głosy. Dzięki dialogowi z klientem, który nie został opuszczony w problemowej dla niego sytuacji nasza wiarygodność w jego oczach wzrasta. A wiadomo, że jeden zadowolony klient może pociągnąć za sobą całą rzeszę przyszłych zadowolonych klientów. Jednak zbyt nachalne czy pozytywne komentarze mogą przynieść skutek odwrotny, negatywne konotacje z marką.

Inną formą obecności w przestrzeni wirtualnej jest nieograniczona możliwość prowadzenia własnych blogów, np. blogów eksperckich, wspierających działania naszej firmy. Przez regularne publikowanie materiałów, testów, recenzji, ciekawostek o naszych produktach możemy jawić się przyszłym klientom, jako firmy zaangażowane, otwarta na dialog. Dzisiejsze blogi mieszczą się w idei Internetu Web  2.0, który nastawiony jest na interaktywność, dialog wysyłającego informacje z odbierającym ten przekaz. Możliwość wymiany poglądów i wyrażenia własnej opinii powoduje, ze klient staje się zaangażowany, współtworzy bloga, będąc jednocześnie częścią społeczności skupionej wokół firmy, czy produktu.

Portale społecznościowe

Podobnym narzędziem e-marketingu, co blogi są portale społecznościowe. Coraz większa liczba użytkowników Internetu aktywnie działa również na portalach społecznościowych, stając się częścią grup fanowskich. Klient- fan zaczyna aktywnie uczestniczyć w działaniach na fanpagach marek, identyfikuje się z nią, staje się ona częścią jego profilu, sposobu w jaki przedstawia się i kreuje w rzeczywistości wirtualnej. Strona firmy na portalach społecznościowych jest też sposobem zbudowania efektywnego kanału komunikacji z obecnym i potencjalnym klientem, zwiększamy tym samym zaangażowanie odbiorcy w markę. Dodatkowo przez uczestnictwo w specjalnie zaprojektowanych akcjach, konkursach możemy wykreować potrzebę posiadania danego produktu, naszego produktu u klienta. Jednak zbyt duża abstynencja we wpisach, brak inicjowania współpracy z fanami oraz brak działań angażujących potencjalnych klientów (gry, konkursy, możliwość komentowania, dodawanie treści przez klienta) może nagatywnie wpłynąć na postrzeganie naszej firmy, np. jako mało dynamicznej i nieefektywnej.

E-mali marketing

Stary sprawdzony sposób informacji o produkcie nadal nie zawodzi, mimo, że od czasu kiedy był głównym źródłem komunikacji firmy z klientem minęło sporo czasu nadal ma się dobrze.

Jednak w momencie, kiedy do klienta informacje o marce docierają również z innych źródeł, kampania e-mailowa musi być szczególnie starannie przygotowana i przeprowadzona, tak aby informacja o produkcie i firmie wyróżniała się na tle konkurencji, a klient chciał przeczytać tak przygotowaną informacje i z niej skorzystać. Szczególnie istotnymi cechami tego typu działań e-marketingowych są niskie koszty takiej kampanii, jednak skuteczność w związek z popularnością tego narzędzia jest dość mała. Źle przeprowadzona tego typu kampania może negatywnie wpłynąć na odbiorcę wiadomości. Efektywne zarządzanie listami adresowymi oraz automatyczna wysyłka odpowiedniej wiadomości do nowych użytkowników może odbywać się bez nadzoru. Jednak musi mieć ona odpowiednią formę i treść oraz musi być wysyłana z odpowiednią częstotliwością, zbyt nachalne zachowania mogą odstraszyć klienta.

Powyżej zostały przedstawione najbardziej popularne narzędzia e-marketingu, jednak kreatywność firmy Media&Work jest nieograniczona. Odpowiednie łączenie różnych narzędzi i dostosowanie ich tym samym do grupy docelowej przyniesie pożądane efekty. Dzięki strategicznemu podejściu i profesjonalizmowi osiągamy zamierzone efekty. Codziennie pojawiają się nowe podejścia, nowe serwisy i usługi. Internet ewaluuje, tylko dzięki uważnemu śledzeniu aktualnych trendów w e-marketingu można odnieść sukces. Trzeba pamiętać, ze działania e-marketingowe muszą być tożsame ze strategią i celami firmy. A to niestety w polskiej praktyce jest bardzo rzadkie, działania e-marketingowe są realizowane chaotyczne, niedostosowane do odbiorcy, nieatrakcyjne w formie. Po prostu nudne i mało kreatywne a tym samym nieskuteczne.

Anna Drajer

Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej

LOGO50px1

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.