Artysta w sieci – czego unikać?
Internet może stać się dla młodych, debiutujących artystów świetnym narzędziem promocyjnym. Jednakże, w przypadku nieudolnego korzystania z możliwości, jakie daje twórcy cyfrowa rzeczywistość, łatwo można osiągnąć efekt wręcz odwrotny do zamierzonego i szybko zniechęcić widza do własnej sztuki, zamiast ją rozpowszechnić. Warto zatem pamiętać, że w obrębie wirtualnych społeczności istnieje kilka określonych zachowań, których artysta musi unikać, aby efektywnie popularyzować swoją twórczość w Internecie.
-
Najgorszym sposobem zaprezentowania własnej pracy jest publikowanie zdjęć sztuki bez jakichkolwiek opisów czy objaśnień. Widza nie zainteresują abstrakcyjne obrazy, jeśli artysta nie podzieli się z nim własną ich interpretacją. Niestety praktyka udostępniania twórczości bez stosownego komentarza jest wśród autorów bardzo powszechna. Podpisywanie prac słowami „moja sztuka” zwraca z kolei uwagę jedynie na wysoką produktywność artysty, a przecież wiadomo, że najważniejsza jest jakość. Nawet zamieszczenie pod zdjęciem dzieła 2 lub 3 zdań opisu sprawi, że twórczość wyda się odbiorcy bardziej zrozumiała, dzięki czemu będzie on mógł ją właściwie docenić.
-
Nigdy nie należy umieszczać zdjęć swoich prac na profilach portali społecznościowych innych osób lub instytucji. Próby promowania własnej sztuki na cudzych portalach internatowych, bądź poprzez uczestnictwo w przypadkowych wątkach dyskusyjnych, które nie dotyczą bezpośrednio artysty, zawsze są niemile widziane. Jedynym wyjątkiem może być wyraźna prośba właściciela strony lub jego zgoda na tego typu działania.
-
Źle przyjmowaną praktyką jest również wysyłanie wiadomości do nieznanych sobie osób z prośbą o odwiedzenie strony internetowej, zapoznanie się z pracami oraz odpowiedź zwrotną, dotyczącą obejrzanej sztuki. Tak nachalne próby promowania własnej twórczości zawsze odbierane są jako akt desperacji.
-
Po dodaniu zdjęcia pracy na własnym profilu społecznościowym nie należy oznaczać go tagami osób, które i tak je zobaczą. Obraz wystarczy oznaczyć nazwiskami ludzi, dla których dana praca jest naprawdę istotna.
-
Nie należy wysyłać wiadomości oraz e-maili, dotyczących własnych prac do większych grup osób, chyba, że każda z nich dokładnie będzie wiedziała, dlaczego otrzymała informację o takiej treści. Jeżeli artysta uczestniczy w imprezie kulturalnej, bądź wystawie, korzystniejsze dla niego będzie założenie strony danego wydarzenia i zaproszenie na nie w ten sposób znajomych.
-
Nie powinno się nikogo dodawać do własnej strony lub grupy bez uprzedniego zapytania tej osoby o zgodę. Lepszym rozwiązaniem jest zapraszanie ludzi do dołączenia do społeczności artysty bądź śledzenia jego poczynań na profilu internetowym.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!