Promocja na serwisach społecznościowych, czyli logowanie do sukcesu

W XXI wieku portale społecznościowe pełnią kluczową rolę w świecie promocji wirtualnej. Obecnie w Polsce niezaprzeczalny prym wiedzie Facebook. Tuż za nim plasuje się Nk.pl, co raz bardziej popularny staje się również Twitter. Każdy z nich trafia do konkretnej grupy docelowej i tym samym stanowi jedno z kluczowych narzędzi marketingowych, wpływających na centrum ruchu biznesowego.

Baza danych to podstawa

Dzięki portalom społecznościowym takim jak Facebook, nk.pl (do niedawana nasza-klasa.pl), Myspace, Twitter, Grono.net, GoldenLine, bądź Fotka.pl wiele firm ma niczym nieskrępowany wgląd do baz danych swoich potencjalnych klientów. To jeden z najtańszych i najbardziej efektywnych sposobów na pozyskiwanie nowych nabywców. Oczywiście, tego typu działania promocyjne tyczą się także konsumentów już sprawdzonych. Dzięki właściwym zabiegom marketingowym, firmy mogą wciąż skupiać ich uwagę na swoich nowych ofertach. Jest to niezwykle opłacalna forma promocji, która potrafi znacznie zwiększyć sprzedaż oraz wypromować wizerunek firmy.

Rok 2011 to przełom dla Facebook’a

Pod koniec 2010 roku raport Internet Standard za­ty­tu­ło­wa­ny „Social Media 2010” wykazał jednoznacznie, że w Polsce króluje Nasza-Klasa. Facebook plasował się na drugim miejscu w ogólnym zestawieniu.

Źródło: mega panel PBI/Gemius

Jednak jak zauważyła firma Megapanel PBI/Gemius, we wrześniu tego roku portal Facebook odnotował najwyższą liczbę rzeczywistych użytkowników wśród portali społecznościowych, w naszym kraju. We wrześniowym zestawieniu ilość fejbukowiczów korzystających z platformy wyniosła do ponad 11 725 422 mln. W tym samym czasie serwis nk.pl osiągnął wynik 11 628 873 RU. Zatem jak wykazuje raport, Polska jest kolejnym europejskim krajem, w którym FB stał się portalem społecznościowym o największym zasięgu. Dla porównania internetowy rynek brytyjski został zdominowany przez Facebooka w 74,5%-ach, niemiecki w 61,6%-ach, zaś francuski i hiszpański w 67,7 %-ach.  (Źródło: doubleclick ad planner , 2011.11).

Rodzaje portali społecznościowych

Na polskim rynku istnieje wiele portali społecznościowych, jakie skupiają określone grupy wirtualne. Dlatego też, naszą ofertę możemy kierować do grup docelowych, jakie składają się np. z fanów konkretnego nurtu muzycznego bądź osób posiadających określone hobby. Profil swojej firmy można rozbudowywać również na portalach skierowanych wyłącznie do biznesmenów i osób nastawionych na rozwój swojej ścieżki kariery. Niezależnie jednak od wirtualnej społeczności do jakiej uderzamy, najistotniejsza jest reguła – im więcej ‘podglądaczy’ – tym lepiej. Każdy kolejny fan strony, automatycznie przekazuje informacje o jej istnieniu dalej. Taki łańcuszek jest na wagę złota, zwłaszcza, iż jak mówią badania, aż 45% osób odwiedza witrynę marki, z którą miała wcześniej kontakt za pośrednictwem serwisu społecznościowego.

Żeby móc częściowo przewidzieć, jakie trendy zawładną naszym rodzimym rynkiem portali społecznościowych, warto bacznie obserwować tendencje, które klarują się obecnie za oceanem. Nie jest bowiem tajemnicą, że bardzo często wpływają one na zachowania europejskich użytkowników Internetu. Według ankiety przeprowadzonej przez amerykańskich ekspertów, w ramach raportu „ Social Media Marketing Industry Report How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses”, najpopularniejsze narzędzia używane w dziedzinie marketingu społecznościowego w USA to: Twitter, Blogi, Linkedln oraz Facebook.

Źródło:RAPORT Social Media Marketing Industry Report How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses

Działania promocyjne – jakie korzyści?

 Zalet korzystania z portali społecznościowych jest wiele. Jak jednak czytamy w raporcie „ Social Media Marketing Industry Report How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses” istnieje pięć  głównych aspektów, które mają szczególny wpływ na pozycjonowanie firmy w Internecie, za pomocą serwisów społecznościowych.

 Pierwszy z nich (81% odpowiedzi ankietowanych), to możliwość promowania pozytywnego wizerunku firmy. Dzięki takim platformom jak Facebook, Nk.pl czy Twitter możemy docierać do ogromnej ilości internautów, proponować im udział w konkursach i promocjach, a nawet zachęcać do współtworzenia naszej marki. Zamieszczając zaś ciekawy artykuł na blogu, nie potrzebujemy dodatkowej formy promocji, gdyż internauci uznając go za ciekawy z własnej woli polecą go innym użytkownikom.

 Kolejną zaletą jest zwiększenie ruchu na naszej stronie internetowej (61%). Właściwie stosowanie narzędzi z zakresu Social Media Marketingu, może skutkować znacznym powiększeniem grona osób korzystających z naszego newslettera. Jeśli na platformach społecznościowych będziemy zamieszczać interesujące treści, użytkownicy potraktują nasz profil jako godny uwagi i będą czekać na następne newsy.

 Kolejny punkt tyczy się pozyskiwania partnerów handlowych (56%). Serwisy społecznościowe oprócz grona fanów, są nam w stanie zagwarantować zainteresowanie również ze strony potencjalnych partnerów handlowych. Idąc tym tropem, rozbudowana działalność na platformach Social Media, jest darmową formą reklamy, również na szczeblu nawiązywania współpracy z innymi firmami. To samo dotyczy kwestii zdobywania inwestorów i sponsorów.

Naszej uwadze nie może umknąć również zbawienny wpływ SM na pozycjonowanie portalu konkretnej firmy. Wartościowe leady i intrygująco napisane wstępy zamieszczone np. na Facebook’u, z powodzeniem naprowadzą internautę na konkretny firmowy serwis. To natomiast pozwala podnieść i umocnić jego pozycję w wyszukiwarce.

 Ostatni istotny punkt, jaki wyznaczono w raporcie (48%) to zmniejszenie wydatków na marketing. Dzięki stosowaniu właściwych metod, Social Media Marketing staje się po prostu bezpłatny. Stworzenie profilu firmy w serwisie nie kosztuje przecież ani pieniędzy, ani czasu. Musimy jednak skupić się na tym, aby profil był prowadzony ciekawie i nie nachalnie. Jak wykazują bowiem statystyki, internauci ponad wszystko nie tolerują spamu oraz wszelkich form natrętnej internetowej reklamy.

Źródło: RAPORT Social Media Marketing Industry Report How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses

Promocja na portalu społecznościowym – o czym pamiętać?

Prowadząc konkretną stronę na platformie społecznościowej, należy pamiętać o kilku istotnych internetowych przykazaniach. Przede wszystkim powinniśmy wciąż aktualizować i uatrakcyjniać nasz profil. Jedynie miejsca, które „żyją” i dopasowują się do klienta, są dla niego wartościowe. Zatem właściwy interfejs + budowanie więzi z użytkowaniem, to strzał w dziesiątkę. Z drugiej strony jednak, nie należy przesadzać z ilością zamieszczanych na profilu informacji. Fun-page ma za zadanie przede wszystkim zachęcić klienta do odwiedzenia naszej strony firmowej. Dlatego też, prowadząc stronę na portalu społecznościowym, musimy sprawić, aby klient czuł swego rodzaju niedosyt i zechciał szukać konkretnych informacji na naszym portalu bezpośrednim. Kolejnym aspektem godnym przemyślenia są reklamy. Jak wykazują badania CAWI, aż 35,9% badanych polskich internautów uznało, iż reklamy zamieszczane w sieci, są irytujące. Prym w tej kwestii wiedzie oczywiście telewizja (53,4% wskazań), mimo to, warto  przeanalizować reakcje społeczeństwa internetowego na serwowane mu reklamy wirtualne.

Jeśli reklama to jaka?

Skończyła się era „wchodzenia w butach” wraz z natrętnymi reklamami na ekrany komputerów. Niespodziewanie włączająca się muzyka, latające kursory i trudne do wyłączenia flaszowe grafiki przechodzą do lamusa. Dlatego też, takie platformy jak Facebook, są obecnie niezwykle podatnym gruntem do tworzenia nowych form promocji. Dobrym przykładem na właściwą reklamę jest np. kampania firmy Vamplets. Oferuje ona zabawne lalki-wampiry. Szacuje się, że 250 dolarów, jakie firma inwestuje w nienachlane facebook’owe reklamy, zwraca się trzykrotnie przy sprzedaży produktów. Inną formą opłacalnej promocji okazują się również recenzje, pisane przez użytkowników określonych wyrobów. Nie są to artykuły sponsorowane, ale autentyczne opinie internautów – zarówno te pozytywne jak i pełne krytycznych uwag. Firma Cars.com, jaka opatentowała tę formę promocji twierdzi, że dzięki wiarygodności strony, zyskuje znacznie większe zaufanie klientów. To natomiast przekłada się na wymierne zyski. Odwiedziny firmowej strony dzięki podobnym zabiegom zwiększyły się o 16%, zaś sama sprzedaż w tym wypadku o okrągłe 100%! Ostatnim z nieszablonowych przykładów promocji, jest działalność firmy InfusuionSoft. Dzięki platformom społecznościowym bowiem, znacznie zwiększyła efektywność działu obsługi klienta. Przy zastosowaniu standardowych kanałów komunikacyjnych doradcy pracujący w InfusiionSoft, byli w stanie odpowiedzieć na 72 pytania konsumentów. Dzięki platformom społecznościowym liczba ta wzrosła do 172. To zaś przyniosło wzrost satysfakcji wśród klientów o 10%.

Plan na wirtualny kram

 Planując działania w zakresie Social Media, łatwo popaść w rutynę i naśladownictwo. Oczywiście, zdrowa inspiracja jest jak najbardziej wskazana, jednak należy pamiętać, że to, co raz sprawdziło się raz, niekoniecznie sprawdzi się ponownie, zwłaszcza w innego rodzaju branży. Dlatego zakładając profil na portalu społecznościowym, warto jest zaplanować wcześniejszą strategię. Najważniejsze kroki to przeanalizowanie rynku, grup docelowych i aktywności konkurencji. Kolejno powinniśmy zastanowić się nad umocnieniem naszej marki oraz odpowiednim brandingiem. Musimy również uświadomić sobie do czego podobna kampania społecznościowa jest nam potrzebna i jak będziemy oceniać jej efektywność. Pamiętajmy bowiem, że nie zawsze ilość fanów jest najważniejsza. Dlatego obserwujmy również ich aktywność, czytajmy komentarze i liczmy popularne ‘lajki’. W Internecie tak jak w rzeczywistym życiu, nawiązanie odpowiednich relacji na linii firma – konsument jest przecież najistotniejsza. I chociaż wydaje się, że ‘szklany ekran’ w tym wypadku ogranicza, jest wręcz odwrotnie. Zatem otwierajmy nowe drzwi, wychodźmy naprzeciw innowacyjnym rozwiązaniom, a logowanie się na podstrony platform społecznościowych, z pewnością da wymierne rezultaty i zamieni się w ‘logowanie do sukcesu’.

Olga Pisklewicz

Media&Work

Agencja Komunikacji Medialnej

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.